Main menu:

Mina böcker

Sök på sidan

Recent Posts

Recent Comments

Länkar

November 2008
M T W T F S S
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930

Kategorier

En hjärnhalva till förnuft – en hjärnhalva till tro

Religiösa har två hjärnhalvor, precis som vi andra. Men medan vi icke-troende människor försöker få båda hjärnhalvorna att leverera en någorlunda konsekvent syn på världen så verkar religiösa inte ha några problem med att tro på två sinsemellan självmotsägande världsbilder.

Till exempel så begränsas de religiösa liv av naturens lagar. De flyger inte omkring utan går som vi. De telepaterar inte utan pratar som alla andra. De använder bilar, mediciner, telefoner, datorer och andra frukter av vetenskapen utan att rynka på näsan.

Samtidigt kan de religiösa tro på en Gud som kom ner till jorden för att spikas upp på ett kors så han kunde förlåta mänskligeten för att de pallat, eller att en ängel kom till en ensam man i en grotta i öknen för att lämna sitt sista budskap till mänskligheten, eller att själar hoppar mellan olika djur.

Kort sagt verkar de religiösa ha en hjärnhalva som rapporterar om hur världen runt omkring dem fungerar och en hjärnhalva som stänger av den informationen så fort det är frågan om deras religion (andras religion ser de förstås nyktert på).

Är jag ensam att få den här känslan när jag tittar på Halal-tv?

Här åker tre tjejer runt i Sverige (nästan exklusivt Stockholm) och ställer informerade frågor om jämställdhet till diverse människor som jobbar med frågan (osäkert om representanten från kd platsar i den kategoriseringen – hon ville mest att kvinnor skulle få vara sig själva – dvs som förr). De tre tjejerna diskuterar svårigheter och fördelar, väger för och emot, och låter kort sagt som vilka funderande unga tjejer som helst.

Men så sitter de då med den där slöjan på sig, en starkare symbol för manligt förtryck än någon annan. De har blivit pådyvlade den genom 1400 års manlig tolkning av en bok dikterad av en man som sa att han hade det sista testamentet från en manlig Gud. Ett testamente som till exempel inte ger samma betydelse åt en kvinnas som en mans vittnesbörd. En religion som skiljer kvinnor och män i sina tempel.

Ser de verkligen inte självmotsägelsen i att ha en fri diskussion om jämställdhet men att låta den stanna där det bränner till: vid deras eget deltagande i historien? Det är väl där det är intressant? Hur kan de påstå att de är för jämställdhet och samtidigt lyda könsdiskriminerande religiösa regler.

Det är vad jag skulle vilja veta.

Läs mer om Halal-tv på Aftonbladet debatt, i Expressen, och en väldigt bra analys i DN.

Bookmark and Share

Kommentarer

Kommentar från Patrik Lindenfors
Tid: 11 November 2008, 20:57

[Här har jag har plockat bort en länk till en namninsamling för att lägga ner Halal-tv. Det tycker jag är en dålig idé, så jag har plockat bort den. Var snäll och lägg inte dit den igen.]

Kommentar från Pencroff
Tid: 12 November 2008, 23:36

Min morfar var konsekvent katolik. Om Gud ville att han skulle dö i en bilolycka så skulle Gud se till att så skedde fullständigt oavsett om morfar använde bilbälte eller inte. Att använda bilbälte var att misstro en god och allsmäktig Gud.
Detta är förvisso ett exemepl på ett stolleprov för oss på denna sidan av Upplysningstiden, men icke förty ett klockrent exempel på vad det innebär att ta sin tro på allvar.
Jag vågar, utan annan grund än min tro, hävda att det inte föreligger någon som helst överrepresentation av kristna bland dem i Sverige som inte använder bilbälte. Om jag har rätt i det antagandet är det alltså ytterligt få kristna som tar sin tro på allvar när tron kommer i konflikt med verklighet och vetenskap.
Mycket intressat notering tycker jag.

Skriv en kommentar