Main menu:

Mina böcker

Sök på sidan

Recent Posts

Recent Comments

Länkar

November 2008
M T W T F S S
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930

Kategorier

Mer kunskap -> mindre tro

En undersökning i Danmark bekräftar det många Humanister länge trott. Undervisning i religion gör det svårt att hålla fast vid en gudstro. Enligt tidningen Dagen så tror unga som gått igenom Danska kyrkans konfirmationsundervisnig mindre på Gud efteråt, inte mer.

Många Humanister har länge argumenterat för en bättre religionsundervisning i skolan. Ett aktuellt exempel är Christer Sturmarks Newsmill-artikel om frågan. Det som är den stora invändningen mot den nuvarande undervisningen är att den är för enkelspårigt inriktad på religioner från mellanöstern, och då framför allt Kristendom. Istället bör förstås flera livsåskådningar presenteras och jämföras med varandra. Detta borde vara en självklarhet i dagens både sekulariserade och multikulturella samhälle.

Framför allt en sekulär livsåskådning är gravt underrepresenterad och felaktigt presenterad i dagens läroböcker. En elev som får en komplett jämförelse av alternativa livsåskådningar har bäst chans att göra ett informerat val i slutändan. Det borde ligga i allas intresse, även de religiösas, att de som tror på Gud vet varför de gör det. Att ha “barnatro” i vuxen ålder kan aldrig vara något eftersträvansvärt.

För en introduktion till en sekulär livsåskådning för ungdomar rekommenderas förstås boken Gud finns nog inte.

Bookmark and Share

Skriv en kommentar