Main menu:

Mina böcker

Sök på sidan

Recent Posts

Recent Comments

Länkar

March 2009
M T W T F S S
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  

Kategorier

Uttalande av påven som kommer att kosta liv

Påven är på resa i Afrika. Den kontinent som är värst drabbad av hiv-viruset. Den kontinent som har flest föräldralösa barn på grund av aids. Under 2007 fanns 35 procent av alla hiv-smittade och 38 procent av alla aidsrelaterade dödsfall i södra Afrika. Det är en epidemi av episka mått det är frågan om. Alla tänkbara medel behöver användas för att förhindra mer lidande.

Då tycker påven det är lämpligt att uttala sig mot kondomer.

Påvens etik kostar liv

Påvens "etik" kostar liv

Många människor med katolsk tro konfronteras dagligen med konsekvenserna av aids. Jesuitpräster som hjälper de sjuka förespråkar kondomer för att minska sjukdomens spridning. 60 katolska grupper skrev förra året ett öppet brev till påven där de uppmanade honom att tänka om, att ompröva Vatikanens inställning till preventivmedel. Den negativa inställningen till kondomer ”utsätter miljoner människor för risken att smittas av aids”, skrev de.

Men påven och Vatikanen är orubbliga. Vad människor väljer att göra i sina privatliv är viktigare än att miljontals barn blir föräldralösa. Eftersom påvens ord väger tungt i den här delen av världen kommer hans hans uttalande få enorma negativa konsekvenser.

Enligt DN säger Maria Hasselgren, pressansvarig vid Katolska kyrkan i Sverige, att påven helt enkelt upprepade den uppfattning som katolska kyrkans ledning står för.

– Samtidigt betonar ju den katolska kyrkan andra saker, som trohet, avhållsamhet och få sexpartners, säger Hasselgren.

Men det kan de väl göra utan att motarbeta kondomanvändning? Det ena utesluter faktiskt inte det andra.

Påvens uttalande är skamligt. Den här typen av “etiska” ställningstaganden förtjänar enbart förakt från varje människa med ett uns av medkänsla.

Läs mer i DN, SvD eller Dagen.

Bookmark and Share

Kommentarer

Kommentar från Bengt Malmgren
Tid: 18 March 2009, 11:41

Missuppfattat Lindenfors! Påven och katolska kyrkan förbjuder inte kondomer. Påven och Katolska kyrkan förnekar inte att latex-barriären i en rätt använd kondom effektivt skyddar mot överföring av hiv-viruset. Vad påven påpekar är att problemet inte är så enkelt. Ju mer ensidig propaganda för kondomer utan balanserande propaganda för att leva i fasta relationer, ju fler sexpartners blir det för var och en, och ju fler tillfällen då det slarvas med kondomerna, alltså sprids HIV-viruset ändå. Det katolskt initierade ABC-programmet som bygger på rekommendation att leva troget samt skjuta upp sex-debuten och först i sista hand kondomer, visar sig ha mycket större smitt-skyddande effekt än ensidig kondompropaganda.

Vad påven sagt är att gratisutdelning av kondomer inte är lösningen på spridningen av HIV/AIDS, däri har han helt rätt. Katolska kyrkans bästa bidrag till att bekämpa hiv/aids är att fortsätta propagera för fasta relationer och fortsätta att sprida upplysning och medvetenhet om problemet som man redan gör i många afrikanska länder. Ett stort problem är brist på mänskliga rättigheter för flickor och kvinnor, tabu och skam att prata om sex och sexrelaterade frågor, och här driver Katolska kyrkan ett bra och framgångsrikt hjälparbete och verkar för kvinnors frihet och sexuell upplysning. I flera länder har man framgångsrikt lyckats vända hiv-epidemin med dessa program.

Kommentar från Patrik Lindenfors
Tid: 18 March 2009, 11:53

Ordet “förbud” kom ifrån TT. Är det felaktigt ber jag om ursäkt – jag faktakollade det inte. Det är nu utbytt till “negativ inställning till kondomer” vilket inte förändrar någonting i sak.

Här är det inte frågan om någon “ensidig propaganda”. Vill påven slåss mot aids genom att propagera för avhållsamhet så får han gärna göra det – det har ju fungerat för honom.

Problemet är att påven motarbetar ett annat sätt att stoppa aids-epidemin. Det är det som är det smaklösa. Alla medel bör tas till för att lindra lidandet i världen. Påvens uttalande går på tvärs mot det.

Sen får du nog ge en källhänvisning till det här påståendet: “I flera länder har man framgångsrikt lyckats vända hiv-epidemin med dessa program.” Den pressansvarige för katolska kyrkan har precis sagt att “genomslagskraften i påvens ord inte ska överdrivas” för att tona ner den här kondomskandalen.

Men du menar alltså på fullt allvar att katolikerna i Afrika har lyckats vända på hiv-epidemin?

Kommentar från Modiri
Tid: 18 March 2009, 13:27

En övertygande argumentation för bibeln som preventivmedel finns här.

http://www.svenskbladet.se/halsa/index.php?alias=bibeln_enda_sakra_preventivmedlet_mot__aids.html

Kommentar från Mattias Johnselius
Tid: 18 March 2009, 13:42

“Förakt för det mänskliga och inte en uns av medkänsla.” Hur kan du utala ett så pass skarp kritik utan att vara det minsta insatt i de tankegångar som katolska kyrkan har? Du verkar ju själv noga med källhänvisningar. Brist på ödmjukhet inför andras åsikter i en stor och koplicerad fråga skulle jag vilja säga. Bengt malmgren ger här lite perspektiv som du inte alls ens verkar lyssna till. Synd!Dessutom ska sägas att katolska kyrkan gör mycket, mer än de flesta andra. De bidrar bla. aktivt till aidsvården genom at kräva billiga bromsmediciner ill de fattiga. Medmänskligt va! Det kan sägas mycket i denna fråga. Det är hur som helst en bra regel att man säter sig in i andras åsikter och inte bara avfärdar dem som idioter. Det är också medmänskligt! Du kan också ta och fundera lite kring varför hiv sprids också i länder där kondomer finns fritt och alla kan och har råd att köpa? Det kanske ligger något i de katolska kyrkan säger. Låt oss diskutera det på ett moget och respekterande sätt. Man kommer mycket längre då och man kanske lär sig något.

Kommentar från Vadeva
Tid: 18 March 2009, 13:46

Är det verkligen ett uttalande av påven som kommer att kosta liv? Jag trodde det var beteendet hos människor som gjorde det. Vare sig man gillar det eller inte så är det ju så att om man håller sig till en partner, hela livet, blir det inga sexuellt relaterade epedemier, nånsin. Vilket naturligtvis är ett jobbigt budskap att ta till sig i en översexualiserad värld.

Kommentar från Patrik Lindenfors
Tid: 18 March 2009, 13:48

Problemet är inte att jag inte är insatt. Tvärtom är jag väl insatt i katolska kyrkans tankegångar. Just därför anser jag att de är skadliga.

Bengt Malmgren gav ett “hitta-på”-perspektiv. Han hoppas att åtgärderna han skriver om ska vara verkningsfulla på riktigt och inte bara i hans tankevärld, sen skriver han om dem som om de verkligen vore verkningsfulla.

Hiv sprids förstås i alla länder. Men där kondomer är tillgängliga och informationen korrekt är smittspridningen lägst.

Kommentar från Patrik Lindenfors
Tid: 18 March 2009, 13:51

Vadeva,
Det är sant det du skriver. Men förslaget saknar realism. Alla vill inte leva enligt er förstockade “moral” och det behövs inte heller.

Vill man leva i celibat så är det förstås ok. Då behövs inga kondomer. Då är den procenten av befolkningen säkrad. Men det ger ingen rätt till att moralisera över andras beteenden.

Pingback från Lindenfors blogg
Tid: 18 March 2009, 19:55

[…] strömmar nu in runt världen mot påvens uttalande om kondomer och aids. Franska och belgiska regeringarna har båda “uttryckt oro” och menar att sådana här […]

Kommentar från Bengt Malmgren
Tid: 18 March 2009, 20:17

Några fakta bara:
Ett av de mest slående exemplen är det s.k. ABC-projektet i Uganda under 1990-talet Uganda, där prevalensen (förekomsten) av hiv sjönk från 15% (kanske mera) 1991 till under 6% år 2001. Ugandas AIDS-kommission hade där en omfattande upplysningskampanj samt rekommendation om trohet och att minimera antalet sexualpartners. Den s.k ABC-kampanjen (Abstain, Be faithful and use Condoms – Var avhållsam, trogen, använd kondom) hade stort genomslag i befolkningen.

Likande effekter har man sett i andra länder där sådana program tillämpats såsom Kenya, Zimbabve.

Ett annat exempel som visar det problematiska i bara kondom-spridning: I andra länder söder om Sahara har smittfrekvensen förblivit hög trots avsevärd förhöjd kondomanvändning. I Botswana ökade försäljningen av kondomer från 1 million 1993 till 3 millioner 2001, medan hiv-förekomsten bland gravida kvinnor i städerna ökade från 27% till 45%.
I Kamerun motsvarande period ökade kondomförsäljningen från 6 millioner till 15 millioner, medan hiv-förekomsten ökade från 3% till 9%.

I en studie beställd av UNAIDS dras slutsatsen att, “preventions-kampanjer som bygger huvudsakligen på kondomanvändning har inte varit framgångsrika när det gäller att vända en utbredd epidemi”.

Att kampanjer för avhållsamhet är framgångsrika är kanske inte så förvånande, då södra Afrika, varifrån aids-epidemin härstammar drivits fram av en livsstil där männen har många sexualpartners. Jag hörde en föreläsning av dr Pius Okong, en expert på HIV/AIDS från Uganda, han sade att det visar sig att de marginella effekterna av att reducera antalet sexualpartners är mycket stora, och bara en sådan sak som att förmå unga att skjuta upp sexualdebuten 1-2 år har stor effekt i att reducera spridningen av hiv-viruset.

Kondom som universallösning är otillräckligt på flera sätt. Skyddet är inte 100%, främst på grund av handhavandefel, eller att man missar att använda skyddet fullt ut då sexuella kontakter ofta sker i situationer då noggrannhet och förnuft inte alltid är det som styr handlandet. Att få männen att använda kondom i en kultur där männens sexuella frihet är stor och kvinnorna är i underläge är inte alltid framgångsrikt. Därför kommer man aldrig ifrån att det handlar om att nå fram till människornas hjärtan så att de utifrån riktig kunskap själva tar ansvar för en riskpreventiv livsstil, såväl kvinnor som män.

Däremot är det ett faktum att regelrätt kondomanvändning innebär en betydande riskminimering vid sexuella kontakter där det inte är klarlagt om motparten bär på smitta. Att förneka detta eller att försvåra tillgängligheten på kondomer för personer som väljer en livsstil där de utsätter sig för smittrisk är både oärligt och oetiskt. Detta är dr Okong och hans medarbetare i de katolska bistånds-organisationerna ute på fältet helt klara över.

Kommentar från Patrik Lindenfors
Tid: 18 March 2009, 20:34

Bengt,
Då är vi i princip ense. Afrika söder om Sahara har ett till vissa delar problematiskt förhållande mellan män och kvinnor som måste förändras. Nu anser inte jag att just “Abstain” är del i det problemet. Det går att ha ett rikt sexliv samtidigt som man tar ansvar för sin egen och sina partners hälsa – vilket västerlandet är ett klart lysande exempel på. Där spelar kondomanvändning en viktigt del. Men när det gäller att snabbt stoppa Aids-epidemin så varför inte Abstain och Be faithful?

Men att argumentera emot Condoms är att tappa en oerhört viktig del i ABC, kanske den viktigaste? För ingen har ännu lyckats pilla i sär de tre faktorerna och isolera effekten av var och en separat i Uganda. Så de data som Dr. Pius (intressant namn) Okong presenterade dig med ifrågasätter jag starkt – visa mig en källhänvisning! I Kenya har den här kampanjen inte alls nått ut i befolkningen…

Men jag är villig att argumentera för en ABC-approach för att rädda liv. Du verkar hålla med mig. Påven däremot vill låsa katolikerna vid AB, men då trillar hela konceptet omkull.

Att jag som är Humanist protesterar hjälper nog inte så mycket. Men om du som katolik inte håller med påven tycker jag du borde protester mot uttalandet du med. Du skulle inte vara ensam katolik att se den Heliga Stolens tillkortakommanden i den här frågan.

Kommentar från Patrik Lindenfors
Tid: 18 March 2009, 20:37

För er som undrar över ABC har Wikipedia en kort sammanfattning här: http://en.wikipedia.org/wiki/ABC_strategy

Kommentar från Bengt Malmgren
Tid: 18 March 2009, 20:48

Ugandas AIDS-ministerium borde ha dokumentation om detta. Jag skall göra vad jag kan via mina kanaler att få fram det. Vad har du för referenser från Kenya?

Kommentar från Mattias Johnselius
Tid: 18 March 2009, 22:12

En komplicerad fråga som denna blir än mer komplicerad om man ser på den utifrån ett globalt perspektiv. Låt oss därför se på den utifrån ett mindre individperspektiv. Patrik Lindenfors hur hade du uppfostart din egen dotter om ni bodde i en liten by i Afrika och du viste att med stor sanolikhet så bär många av hennes jämngamla på hivsmitta. Skulle du säga till henne “mitt älskade barn ligg helst inte med så många killar men tar lustarna över så använd kondom. Skulle du sova bra tror du på natten. Skulle det kännas säkert med kondomen. Tänk om den skulle spricka eller att de skulle vilja ha oralsex med varanra, eller att de i lustens hetta glömmer bort kondomen eller rent av skippar den för det är ju så besvärligt, pinsam eller rent av så valde de att inte ta kondomen för att det är ju mycket skönare utan. Eller kanske det var så att de inte hade någon kondom eller hade råd att köpa någon.
Här i sverige skulle jag kunna sova någorlunda gott om natten speciellt om jag inte tycker det är helt fel med abort. Men inte i en by i Afrika.

Men kondom som komplement. Men är inte kondom att invagga i en falsk säkerhet? Jo, jag tror det. Patrik Lindenfors, berätta gärna hur du skulle ha gjort i din familj om ni bodde i en liten by i Afrika. Så som du vill uppfostar dina barn så måste du också mena att andra bör uppfostar sina barn. Eller finns det en flytande gräns i vad som är rätt och fel? Jag tycker inte det är underligt eller inhumant om man i katolska kyrkan står för en stram och restrektiv sexual politik i kampen mot hiv. Och menar att kondomen är en falsk trygghet som i vissa fall kan hindra smittspridningen men i andra fall just invagga i en falsk tro att nu har vi kondomer nu kan vi leva som vi gjorde innan aids-ens dagar.

Smittspridningen kommer att ske med en restrektiv sexualpolitik alla katolska kyrkan och med din hållning. Den stora knäckfrågan är vad som är mest effektivt för framtiden. Svaret på den frågan är inte så självklart som du får det att låta.

Och du vem har egentligen moraliserat och vem har talat om att leva i celibat. Du får nog ta och kika lite i ordboken för att få begreppen förklarade för dig. Ja, menar för framtiden.

Kommentar från Bengt Malmgren
Tid: 18 March 2009, 22:53

Angående dokumentation: Följande artikel från National Catholic Register hänvisar till några källor:

—————–
Condoms, AIDS and Research
Tom Hoopes
Tuesday, March 17, 2009 4:35 PM

Last year, the Register spoke with secular experts who said that, in many places, condom promotion actually increases AIDS.

We explained, in Grace Candiru’s recent story about Uganda:

Edward Green is director of the AIDS Prevention Research Project at the Harvard Center for Population and Development Studies. He wrote Rethinking AIDS Prevention: Learning From Successes in Developing Countries and reported that, between 1989 and 2001, the average number of condoms per male ages 15 to 49 in African countries skyrocketed. So did the number of those infected with HIV. South Africa, Botswana and Zimbabwe had the world’s highest levels of condom availability per man. They also had the world’s highest HIV rates.

Norman Hearst is a family physician and epidemiologist at the University of California, San Francisco.

UNAIDS, the Joint United Nations Program on HIV/AIDS, asked Hearst to do a scientific review to see if condom promotions had reversed HIV/AIDS epidemics. His review found the contrary was true. Countries with the most condoms per man tended to have the highest HIV rates. UNAIDS refused to publish Hearst’s findings.

“Condom promotion in Africa has been a disaster,” Hearst said.

Nearly every country on the continent has vigorously promoted condoms to stem the tide of the AIDS epidemic there. But the epidemic has only grown larger.

Uganda, on the other hand, has experienced the greatest decline in HIV prevalence of any country in the world, according to the Heritage Foundation. The Ugandan public education campaign against AIDS mentioned condoms, but emphasized abstinence.

Studies show that from 1991 to 2001 HIV infection rates in Uganda declined from about 15% to 5%.

“The Ugandan model has the most to teach the rest of the world,” said Green. “This policy should guide the development of programs in Africa and the Caribbean.”

Jeff Spieler, chief of the research division in the U.S. Agency for International Development population office, said, “It just happens to be where the evidence is pointing.”
——————-
Jag tycker det är uppenbart att forskningen stöder påvens tes. Problemet är att alla bara ropar kondomer, kondomer, medan påven försöker säga att det är andra faktorer som är viktigare för att ett program för smittprevention skall vara effektivt. Jag tycker det är nödvändigt att påven påpekar detta, jag har ingen anledning att kritisera honom för det. Andra borde lyssna på honom istället för att kasta sig över honom med olika invektiv, så kanske vi skulle få en ganska hyfsad dialog kring dessa frågor. Påven är en klok man som vet vad han talar om, och säkert kommer han att lära sig en hel del under Afrika-resan. Var så säker att han tar intryck.

Kommentar från Patrik Lindenfors
Tid: 18 March 2009, 23:37

Nej, det där var inga forskningshänvisningar. Det var hänvisningat till forskare – du kan hitta enskilda forskare som försvarar vad som helst. Jag råkar ha tillgång till den vetenskapliga litteraturen eftersom jag är forskare och jag hittar inga undersökningar som stöder din tes om ABC som det som drev minskningen av Aids i Uganda. De stödjande rapporter som finns är från Amerikanska statliga organisationer, t.ex. USAID.

Tyvärr finns inga analyser av data som pekar åt något håll vad gäller A, B, eller C. Det enda som finns är ett samband att aidsfallen gått ner mycket just i Uganda, och att man också där satsat på ABC.

Dock skedde Ugandas stora minskning i antalet Aidsfall under 90-talet (det skriver du själv). Den stora satsningen på ABC – som är en unikt amerikansk idé – skedde däremot inte förrän Bush blev vald första gången 2001.

Du har fortfarande inte visat prov på någon som helst forskning som stöder påvens tes. Alla ropar kondomer, kondomer, kondomer för att det visat sig vara det mest effektiva vapnet mot smittan på kort sikt (~80% skydd).

Beteendeförändringar är däremot viktiga på lång sikt, men då är det inte konservativa moralkakor som är det som behövs, utan en dialog om mänskliga rättigheter, lika för alla oavsett kön och hudfärg, baserade på överenskommelser mellan jämlika medmänniskor och inte på påbud från ovan.

Påven pratar på i sina tre nattmössor. Han har inte en susning om verkligheten och orsakar stor skada.

Kommentar från Bengt Malmgren
Tid: 18 March 2009, 23:52

Så är det ju alltid med forskning, att olika rapporter visar resultat i olika riktningar, och att olika forskare gör olika tolkningar, och att det sker en dialog. Jag köper inte ditt tvärsäkra avfärdande av vad jag framför. Jag tycker inte dina argument är övertygande, du hänvisar till att du är forskare och redovisar dina tolkningar + en hel del ovetenskapliga värderingar (“moralkakor” etc) som inte alls är vetenskapliga. Som du själv säger: “Enskilda forskare kan försvara vad som helst” Du får allt argumentera lite mera stringent och komma med referenser till det du säger om du vill övertyga om att det är just dig vi skall lyssna till.

Kommentar från Patrik Lindenfors
Tid: 19 March 2009, 0:00

Nej, så är det inte alltid med forskning att man aldrig kan veta och så vidare. Det är en felaktig beskrivning. Däremot träffar du rätt i din beskrivning av mig. Så, utan värderingar och med stringens: det som talar emot att ABC-metoden var det som gav resultat i Uganda var att minskningen av aidsfallen skedde på 90-talet medan ABC-metoden implementerades på 00-talet.

Kommentar från Bengt Malmgren
Tid: 19 March 2009, 6:15

Var får du detta ifrån att ABC-programmet skulle börja först efter 2000? Det började som ett inhemskt program redan i slutet på 1980-talet. Du är verkligen inte påläst. Du talar om ett senare USA-sponsrat program, men det är inte det jag refererar till när jag talar om ABC-programmet.

Låt mig ge en kort historik:
—————
Fas 1
1982 diagnosticerades det första AIDS-fallet i Uganda. Därefter skedde en snabb spridning och regeringen insåg att man måste göra något åt detta.
1987 introducerades det första programmet för att hindra smittspridning, vilket hade en ABC-approach.
Ett målmedvetet politiskt ledarskap kännetecknade inledningen av AIDS-bekämpningen i Uganda.
Man vände sig till hela befolkningen och sökte samarbetspartners i olika organisationer, genomförde utbildningsprogram.
En organisation so m bildades var TASO, en supportorganisation för HIV-positiva som byggde på volontärer som själva hade HIV/AIDS.

Fas 2
Den andra fasen, 1992 till 2000 innebar som sagt en dramatisk begränsning av prevalensen HIV/AIDS.

Orsaken till nedgången är säkert flera, men en mycket försiktig slutsats är att regeringens ABC-program delvis var orsaken till detta, en mera realistisk slutsats är att ABC-programmet var en framgångshistoria. Samtidigt skall framhållas att behandling och bromsmediciner fanns inte att tillgå då, vilket gjorde att många dog, vilket också är en delförklaring till att prevalensen minskade. Men smittspridningen hade också uppenbarligen reducerats.

Fast 3.
Från slutet av 1990-talet kommer behandlingen av HIV/AIDS in i större skala, bromsmediciner tillhandahålls gratis från 2004, mellan 2000-2005 har man haft en stabilisering av prevalensen med en liten ökning 2006.

Många experter har spekulerat i om den USA-sponsrade förändringen i preventionspolicyn som inträdde i början på 2000-talet, bort från ABC-approachen till att enbart en AB-approach kan ha lett till ett ökat riskbeteende. (Sexualudervisning och undervisning om kondomens skyddande effekt ingår inte längre i basutbudet).
—————

Jag, påven och katolska hjälporganisationer är inte oense med dig om att kondomer har sin givna plats i HIV-bekämpningen, med det räcker inte, och som enskild åtgärd kan det rent av vara kontraproduktivt. Vi säger ABC. Det USA-sponsrade programmet och vissa konservativa katoliker sade AB. Du och andra påve-kritiker säger C (Var jag för fyrkantig nu?)

Kommentar från Patrik Lindenfors
Tid: 19 March 2009, 9:36

Nej, ABC började förstås inte på 00-talet, men det var då som de stora pengarna rullade in som gjorde att kampanjen tog fart och blev närvarande.

Det verkar finnas många studier på just Uganda eftersom det är en av de få datapunkter som stöder effektiviteten hos A & B. Jag har hittat en publikt tillgänglig sammanfattning av forskningsläget där båda sidor i debatten representerar sina tolkningar av (samma) data här: http://www.pubmedcentral.nih.gov/articlerender.fcgi?artid=1564179

De skriver bland annat: “The enormous disservice done by the recent campaign to discourage condom use (due to the assumed link to promiscuity) cannot be overemphasized. The effectiveness of condom use for prevention of HIV/AIDS is the most likely explanation for Uganda’s early successes.”

Kommentar från Patrik Lindenfors
Tid: 19 March 2009, 9:38

Sen har ju förstås ABC provats i andra länder utan att ge effekt. Noterbart är Botswana där kampanjen inte gett några resultat alls.

Kommentar från Mattias Johnselius
Tid: 19 March 2009, 17:30

Något att tänka på i sammanhanget som kanske ger perspekti.

I vårt land finns god tillgång på kondomer och för den delen andra preventivmedel. I vissa sammanhang delas preventivmedel ut gratis. I Sverige har i princip alla som vill ha sex möjlighet och råd att skaffa kondom eller andra skydd. Trots detta sker 10.000-tals aborter varje år och det ökar bara. Är gratis masspridning av kondomer det effektivaste sättet att förebygga oönskade graviditeter?

Svaret på den frågan har nog något att tillföra debatten enligt mitt sätt att se på saken.

Kommentar från Bengt Malmgren
Tid: 19 March 2009, 20:41

Patrik, din referens till dokumentet om ABC i Uganda resonerar kring olika aspekter och problem, men motsäger inte att projektet kan ha haft effekt. Däremot är det ju svårt att bevisa vad som är vad. Men den samlade bedömningen är att projekt som bygger på avhållsamhet och trohet har effekt.
Se också diskussionen på Newsmill:
http://www.newsmill.se/artikel/2009/03/18/paven-har-ratt-i-kampen-mot-aids-ar-trohet-viktigare-kondom

Kommentar från Patrik Lindenfors
Tid: 20 March 2009, 9:06

Bengt,
Inom vetenskapen är hypoteser som inte har stöd av empiriska data fortfarande bara lösa idéer. Artikeln jag hänvisade dig till motsäger inte många saker – men det betyder inte att allting som inte motsägs är sant eller ens troligt!

Samma sak gäller Science-artikeln som Newsmill-artikeln handlar om. På Newsmill redovisas bara de data från Science-artikeln som stöder AB-hypotesen, inte de data som motsäger den. Det här är inte ett seriöst sätt att debattera. Den pressansvarige på katolska kyrkan i Sverige borde byta jobb, hon har trampat snett flera gånger nu (SSPX, bannlysningen i Brasilien, kondomer).

Jag kan för övrigt inte låta bli att dra en parallell till din gudstro. Den motsägs inte heller av någon rapport – men det finns heller inga data som stöder den. En lös idé, helt enkelt 😉

Pingback från Lindenfors blogg » Påven prisar “den afrikanska familjen”
Tid: 20 March 2009, 9:48

[…] tycker uppenbarligen att påvens senaste kondomuttalande är pinsamt. Nu har de nämligen modererat […]

Kommentar från Mattias Johnselius
Tid: 20 March 2009, 9:48

Bengt och Patrik! Ni verkar kunna en del i frågan. Synd bara att ni fasnat i olika rapporters giltighet. Hade varit intressant att höta er debatera mer om själva frågan.

Kommentar från Patrik Lindenfors
Tid: 20 March 2009, 10:02

Hej Mattias,
Problemet hänger på att vad som är rätt åtgärd i aids-frågan hänger på vad resultaten av olika undersökningar visar. Utan sådan uppföljning kan man lika gärna föreslå voodoo. Det är därför debatten har kommit att handla om det.

Nu verkar svaret vara oklart. Vi vet helt enkelt inte vad som är de bästa åtgärderna. Men jag och Bengt verkar ense om att en kombination av åtgärder måste till. Både livsstilsförändringar såväl som ökad kondomanvändning. Rätta mig om jag har fel Bengt.

Däremot är inte påven ense med oss om kondomernas roll i det hela. Och jag och bengt är säkerligen inte överrens om vilka livsstilsförändringar som måste till. Men till den diskussionen har vi inte kommit ännu.

Kommentar från Mattias Johnselius
Tid: 20 March 2009, 17:28

Det är alldeles riktigt det du skriver Patrik Men vetenskaplig forskning startar många gånger med en hypotes som man försöker svara på. Att diskutera en hypotes är också mycket intressant och det är kanske på det planet man får lägga sig på. Sen vet vi hur svårt det kan vara att svara på hypotesen och hur många lika svar man faktiskt kan få på den beroende på vem som forskar. Vetenskap ger inte alltid ett etdigt och sant svar även om det är den metod som vi förespråkar. Pass up för övertro till vetenskapen och ett stort mått av ödmjukhet inför svaren.

Kommentar från Patrik Lindenfors
Tid: 20 March 2009, 19:18

Vetenskap är inte fullkomlig, men det är den bästa metod för att komma åt sanningen som vi har funnit.

Pingback från Lindenfors blogg » Fler religiösa åsikter om medicin
Tid: 31 March 2009, 9:01

[…] ger nu sitt bidrag till serien “religiösa åsikter i medicinska frågor” genom att blockera FNs poliovaccineringar i norra […]

Skriv en kommentar