Main menu:

Mina böcker

Sök på sidan

Recent Posts

Recent Comments

Länkar

March 2009
M T W T F S S
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  

Kategorier

Påven prisar “den afrikanska familjen”

Vatikanen tycker uppenbarligen att påvens senaste kondomuttalande är pinsamt. Nu har de nämligen modererat det.

Påven sa ursprungligen att kondomer förärrar problemen med Aids. Vatikanen meddelar att påven egentligen menade att kondomanvändning riskerar att förvärra problemen. En nog så viktig skillnad eftersom påven inte hade någon som helst empirisk uppbackning för sitt första påstående medan det senare bara kvalar in som löst tyckande.

Nu får Vatikanen mer att styra med, för i onsdags kom påvens senaste godbit då han uppmanade Kameruns biskopar att ”värna den traditionella afrikanska familjen från modernitetens och sekulariseringens faror.”

Påven får nog läsa på lite, för Afrika är en kontinent med 53 länder och tusentals etniska grupper. Att prisa “den afrikanska familjen” är ungefär lika korkat som att prisa “det europeiska språket” eller “den tyska politiska ledartypen”.

Påven hade också ett glädjande budskap till Afrikas alla gatubarn. “Gud älskar dig, han har inte glömt dig.” Så, då var det problemet löst.

Läs mer i Times Online, SvD eller Dagen.

Bookmark and Share

Kommentarer

Kommentar från Tage
Tid: 20 March 2009, 13:57

Vad har du för budskap till Afrikas gatubarn?

Kommentar från Patrik Lindenfors
Tid: 20 March 2009, 14:02

Lita inte på utomjordisk hjälp, det är bara falska löften. Försök skaffa dig någon sorts utbilding om du får chansen. Värna och håll ihop med dina vänner.

Eller något sådant. Inga tomma löften i alla fall.

Kommentar från Sara
Tid: 20 March 2009, 14:46

Jag vore dock glad om folk levde enligt bibeln och endast hade sex innanför äktenskapet. Detta för att verkligheten som den ser ut I vissa delar av afrika skulle se så mycket bättre ut då. OBS! Jag är inte emot användandet av kondom över huvud taget utan tycker det är bra om folk använder dem, dessutom anser jag att det står folk fritt att leva som de vill.

The Guardian (http://www.guardian.co.uk/katine) har haft en artikelserie om levnadsförhållanden i ett område i afrika och en av fyra kvinnor där har en våldtäkt som sin första sexuella upplevelse. vad är statistiken för icke oskulder? eller alla sexarbetare som inte använder kondom? eller deras lösa syn på sex som gör att tjejer kan ha sex med en kille bara för att få ett paket mensbindor? eller kvinnor som smittas av sina män som är otrogna? kondomer kostar i tex katine/uganda. Även kondomutdelning skulle inte nå alla. en prostituerad kvinna tjänade 3000 Uganda shillings (mindre än ett pund, hon var 12 år gammal!) om männen var vänliga nog att ens betala för hennes tjänster. hade hon dock sex utan kondom fick hon 10000 shillings. hon var ju för fattig för att använda kondom helt enkelt. (http://www.guardian.co.uk/society/katineblog/2008- /jul/28/nammuddusstory) vad har kvinnor för syn på sig om deras kroppar är lika billiga som bindor? Vad ska våldtäktsoffer eller ovetande kvinnor med otrogna män göra?

Ibland är stark kritisism av bibeln inte av godo.

Kommentar från Patrik Lindenfors
Tid: 20 March 2009, 15:16

Vad har det här överhuvudtaget med bibeln att göra? Man kan leva i celibat eller tvåsamhet utan att tro på bibeln? Man kan leva ett utlevande sexliv samtidigt som man tror på bibeln? Man gör hela konceptet runt “ta det lugnt i sexlivet, respektera andra och skydda dig” så oerhört mycket mindre attraktivt om man kopplar ihop det med kristen “moral”, heliga spöken eller gamla oskulder i klänning. Om det är beteendeförändringar som krävs i Afrika så är bibeln det sista vi vill vifta med.

Det är så oerhört billigt och missvisande att koppla ihop en viss önskvärd värld med en gammal bok från mellanöstern. I Indien kopplar man ihop denna utopi med en annan bok. I arabvärlden med en tredje. Egentligen handlar det inte om någon av dem. En bra värld handlar om överenskommelser mellan människor.

Börja med att fundera över den studie som visade att religiösa porrsurfar med än andra. Sen kan du extrapolera den kunskapen vidare och inse att religion inte är någon lösning på någonting.

Kommentar från Terra
Tid: 20 March 2009, 15:22

Vad skulle vi göra UTAN påven och all hans gudomliga klokskap att leda oss förvillade sekulariserade människor. Ojoj.

Kommentar från Sara
Tid: 20 March 2009, 15:43

nej, vissa människors missbruk av och hyckleri inom religion är definitivt inget önskvärt och det finns gott om argument för en mer respektfull hållning till andra människor som för den delen inte behöver vara religiös.

för mig spelar det ingen större roll vad som motiverar folk att avhålla sig från situationer som hjälper dem att undvika viss eventuell skada. om en människa undviker aids av en tillfällighet (de kunde inte hitta till partyt och träffade därmed inte den gästande snyggingen) eller av religiösa skäl är väl det bra vilket som. en människa har ju just undvikit aidssmitta.

om religion kan verka som motivation till saker som gagnar folk är väl det bra? sedan alla problem som följer i kölvattnen av folk som endast kallar sig religiösa men är rätt skrupelfria är ju det en annan sak. finns gott om mindre vänliga människor bland icke religiösa också, men det är de som gör mest väsen av sig som märks mest av tyvärr. alla andra brukar mest bara leva sina liv utan man knappt märker av deras existens, såvida de inte är grannen.

Kommentar från Tage
Tid: 20 March 2009, 18:30

Patrik, egentligen vill jag inte ta ställning mellan dig och påven(är varken humanist eller katolik), men jag rekommenderar att du läser vad katolska kyrkan i Sverige skriver: Katolska kyrkan prioriterar utblidning, forskning och andligt och humanitärt stöd, inte kondomdistribution.
http://www.katolskakyrkan.se/Turnpike.aspx?id=1143

Kommentar från Patrik Lindenfors
Tid: 20 March 2009, 19:21

Tage,
Tack för länken. Varje gång som katolska kyrkan förklarar sin ståndpunkt så blir det bara värre. Det är uppenbart att de försöker använda aidskatastrofen i Afrika för att föra ut sin unkna sexualsyn. Ruttet.

Kommentar från Tage
Tid: 20 March 2009, 21:14

På vilket sätt är utblidning, forskning och andligt och humanitärt stöd unket?
Missförstå mig rätt, jag söker inte konflikt, jag vill bara att du som naturvetare tänker igenom dina åsikter. Det finns alltid flera sanningar och det finns alltid flera synsätt.

Kommentar från Patrik Lindenfors
Tid: 20 March 2009, 23:58

Nej, det var ju förstås inte utbildning, forskning och andligt och humanitärt stöd som jag menade var unket. Jag gjorde mig omaket att läsa helta den hemsida som du länkade till. Där står det så här:
-För det första, förklarade f Lombardi, måste vi lära människor att ta ansvar för sin sexualitet med betoning på den avgörande roll som äktenskap och familj spelar. För det andra måste epidemin bekämpas med hjälp av forskning och att de effektiva behandlingar som finns för att behandla aids ska komma så många som möjligt till del. För det tredje måste vi även ge aidspatienterna humanitär och andligt stöd, något som alltid är i centrum för Kyrkan.

I klarspråk blir det tre åtgärder:
1. Kyrkan vill bestämma hur och med vem du har sex.
2. Kyrkan bedriver förstås ingen egen forskning i frågan men vill att man lyssnar på den forskning som görs – om den inte motsäger kyrkdoktrinen förstås, som t.ex. vad gäller kondomanvändning.
3. Om du ändå råkar bli dödligt sjuk eller föräldralös kan vi alltid trösta dig med att det blir bättre när du dör.

Om du inte söker konflikt så tycker jag att du bör visa det genom att inte missförstå mig medvetet.

Kommentar från Mattias Johnselius
Tid: 23 March 2009, 8:02

Påven hade i alla fall något att säga till de afrikanska barnen. Vad menar du att han skulle kunnat ge dem för löften? Vad är din mission? Att raljera och häckla?

Kommentar från Patrik Lindenfors
Tid: 23 March 2009, 8:40

Mattias,
Det påven hade att säga var av typen “Oroa er inte, om 50 år vinner ni miljoner på lotto och era föräldrar kommer tillbaka för att ta hand om er.” Det låter bra men är bara en tom lögn. Det enda alternativa sätt jag kan se tilll häckel att kommentera en sådan lögn till hjälplösa barn är genom ilska.

Kommentar från Mattias Johnselius
Tid: 23 March 2009, 10:37

Jag betvivlar inte en enda sekund att påven är lika förtvivlad som du över de afrikanska barnens situation. Hans vilja är med all sanolikhet att kunna göra något. Faktum är också att katolska kyrkan gör så oerhört mycket för afrikas barn. Men maktlösheten är stor även för en så stor organisation som den katolskakyrkan. Man skulle på ett sätt kunna säga att även Gud känner sig maktlös i situationen. Han har skapat en planet där de mänskliga rättigheterna räcker för alla osv. Han har också skapat människan med fri vilja dvs att göra gott men också att göra ont. Människan du och jag väljer ibland att göra ont. Därför svälter barnen i Afrika. Gud kunde nu välja att styra upp situationen och ta bort människans fria vilja och se till att de alltid gjorde rätt, dvs ingen svält i Afrika, rättvisa över hela vår jord. Något som tilltalar dig Patrik? Att vara en majrionettdocka i en högre makts hand.

Hur som helt. Katolska kyrkan med påven i spetsen och alla andra människor i världen har ansvar för situationen och det kan och måste göras mer. Utan att exakt veta var påven sagt dessa dagar så vet jag att det också är hans budskap. Påven tror också att med Guds hjälp så är detta möjligt. Inte så fruktansvärt korkat och trångsynt som du kan få det att låta. Det har nämligen visat sig fungera. Ett liv i gemenskap med Gud kan ge en människa mycken vägledning och kraft i den svåra konsten att vara människa.
Att påminna någon att du inte är glömd av Gud sker tusentals gånger i vårat land varje dag. Många människor som har det jobbigt i livet kan nämligen känna sig så. Det är en mycket vanlig reaktion. En mänsklig reaktion. Fråga psykologerna och terapeuterna. Jag har i mitt yrke träffat så många människor som känner sig övergiven av Gud fast jag kan ibland tycka tänka “Varför tolkar du situationen så”. Mörkret får en att inte se så klart som man kanske gör efter man kommit ur det svåra. Det är en mycket vanlig mänsklig reaktion man tolkar en livs mörker som ett straffat från Gud för att man gjort något som var fel. Detta trots att man har en annars god relation med Gud och fått en sund andlig uppfostran. Det är bara så. Varför det är så kan jag svara på någon annan gång. Men det har inte främst med ens trosliv att göra.
Jag kan inte förstå vad det skulle vara för fel att påminna människor som har det svpårt att Gud faktiskt inte har glömt dem att Gud inte vill det onda men vill göra något åt det och att han faktiskt gör det så gott han kan (kom ihåg vilken makt Gud bär på) den är starkt förbunden med din och min vilja…) Påvens ord var som jag förstår det att påminna om något som är så lätt att glöma bort framför allt i en mörk situation, att ge hopp… Det kan nämligen ge oanade krafter.

En god livsregel är att försöka tolka situationer och uttalanden till det bästa. Patrik det är inte din starka sida. Kan du inte sluta och se konspirationer och illvilja och allmänt mörker hos människor, ursäkta det kanske du inte gör, men hos påven. Är inte det en humanistisk maning. Ödsla din energi till mer konstruktiva saker. Du verkar ju ha mycket att ge.

Skriv en kommentar