Main menu:

Mina böcker

Sök på sidan

Recent Posts

Recent Comments

Länkar

September 2009
M T W T F S S
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930  

Kategorier

Humanisterna föreslår ny kyrkopolitik

Det är dags för medlemmarna i Svenska kyrkan att gå till val.

I den kyrkopolitiska valrörelsen är det tydligt att alla politiska partier försöker utnyttja kyrkan för sina egna intressen. Sverigedemokraterna vill att det ska vara som förr – men inte alltför förr. Kristdemokraterna tycker att det är viktigt att lyfta fram de delar av den kristna förkunnelsen som stöder den egna familjepolitiken. Socialdemokraterna tycker det är lite pinsamt med kristendom och vill hellre att kyrkan ska främja ett mångreligiöst samhälle. Miljöpartiet tycker kyrkan ska värna miljön. Och så vidare.

Men egentligen finns det rätt viktiga frågor att diskutera i kyrkovalet. Vore det inte bättre med en kyrka som ägnade sig åt sin kärnverksamhet? Vore det inte bättre om kulturarvet som kyrkan förvaltar kom hela svenska folket till del? Vore det inte bättre om Sveriges statschef hade religionsfrihet?

Eftersom inget av de politiska partierna tar tag i de svåra framtidsfrågorna för Svenska kyrkan så föreslår Humanisternas Christer Sturmark och Patrik Lindenfors (jag alltså) nu sju punkter för en bättre kyrka i en debattartikel på Newsmill. Läs artikeln och forma dig en egen åsikt.

Bookmark and Share

Kommentarer

Kommentar från Idefix
Tid: 21 September 2009, 13:30

Svenska kyrkans tidningar Spira samt Amos (region Västerbotten), som två exempel, skall en gång för alla granskas av DM eller annan relevant nämnd. Kyrka och stat ÄR åskillda och just därför skall Spira reklamen skall INTE längre få ingå inom “samhällsinformations”-kriterien. Befängt som detta är, finner inte endast jag att det är dags att avskaffa denna oetiska regel, genom att ställa de som står för detta beslut mot väggen.

Min “ingen reklam” skylt på brevlådan har sällskap av “ingen spira-tidning”, trots detta dumpar ändå brevbärare samt SK:s egna drönar denna propaganda (utan moraliskt eller juridiskt berättigande) i våra brevlådor. Bortsett från den oetiska moral/juridiska aspekten av denna “marknadsföring”, finns här också ett miljö-förstörelse perspektiv att uppmärksamma. Nedskräpningen av dessa tidningar, bara i mitt område och fastighet, är ett problem (men också övrig direkt-reklam). Detta relevanta grundade arument skall ni politiker också sluta ignorera.

Sluta snacka (tomma ord) och börja göra något åt allt det här!

http://www.uturkyrkan.se

Skriv en kommentar