Main menu:

Mina böcker

Sök på sidan

Recent Posts

Recent Comments

Länkar

April 2010
M T W T F S S
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930  

Kategorier

Jesus uppståndelse ingen bluff?

Glad påskdag. Idag är det dagen då kristenheten firar Jesus uppståndelse. Det finns dock lite tveksamheter runt uppståndelsen. I Bibeln alltså. Inte bara detaljfel som att Jesus enligt Matteus (12:40) ska vara död i tre dagar och tre nätter och det bara är två nätter mellan långfredag och påskdag, utan mer fundamentala problem. Det äldsta evangeliet – Markusevangeliet – slutar nämligen så här:

Tidigt på morgonen efter sabbaten kom de till graven när solen gick upp. Och de sade till varandra: “Vem skall rulla undan stenen från graven åt oss?” Men så fick de se att stenen var bortrullad, den var mycket stor. De gick in i graven och såg en ung man i lång vit dräkt sitta där till höger, och de blev förskräckta. Men han sade till dem: “Var inte förskräckta. Ni söker efter Jesus från Nasaret, han som blev korsfäst. Han har uppstått, han är inte här. Se, här är platsen där han blev lagd. Men gå och säg till Petrus och de andra lärjungarna: ’Han går före er till Galileen. Där skall ni få se honom, som han har sagt er.’” Då lämnade de graven och sprang därifrån, darrande och utom sig. Och de sade ingenting till någon, för de var rädda. (Mark 16: 2-8).

Inget möte med någon uppstånden Jesus. Bara en tom grav. Ingen missionsuppmaning. Inga möten med apostlarna. I nyutgåvan av Bibeln finns följande lilla not:

Med dessa ord slutar evangeliet i dess äldsta bevarade form. Det kan inte avgöras om Markus avsiktligt har slutat så korthugget eller om en ursprunglig avslutning gått förlorad. V. 9-20 är ett senare tillägg, som saknas i de bästa handskrifterna. Avsnittet har en annan stil än evangeliet och utgör en sammanfattning av stycken i de andra evangelierna och i Apg.

Alla möten med den uppståndne Jesus som ett senare tillägg till historien? Det verkar inte bättre.

Om man ska dra på alla Bibelverser om uppståndelsen blir det inte direkt klarare. Här följer avsnittet om uppståndelsen från Encyclopaedia Britannica:

What happened next changed history in a way quite different from what Jesus seems to have anticipated. Some of his followers claimed to have seen him after his death. The details are uncertain, since the sources disagree on who saw him and where he was seen (the final sections of Matthew, Luke, and John; the beginning of Acts; and the list in Paul’s first Letter to the Corinthians, 15:5–8). According to Matthew, an angel showed the empty tomb to Mary Magdalene and “the other Mary” and instructed them to tell the disciples to go to Galilee. While still in Jerusalem, the two Marys saw Jesus, who told them the same thing, and he appeared once more, to the disciples in Galilee. Matthew’s account is implied in Mark 14:28 and 16:7, though the Gospel of Mark does not have a resurrection story, ending instead with the empty tomb (Mark 16:8; translations print scribal additions in brackets). According to Luke, however, while the disciples remained in Jerusalem, the women (Mary Magdalene; Joanna; Mary, the mother of James; and “the other women”) found the empty tomb. “Two men in dazzling clothes” told them that Jesus had been raised. Later, Jesus appeared to two followers on the road to Emmaus (near Jerusalem), then to Peter, and later to the disciples. John (now including chapter 21, usually thought to be an appendix) mentions sightings in Galilee and Jerusalem. Acts provides a more extensive series of appearances than Luke, though written by the same author, but like it places all of these in or near Jerusalem. Paul’s list of people to whom Jesus appeared does not agree very closely with the other accounts (1 Corinthians 15:5–8).

Because of the uncertain evidence it is hard to say what really happened. Two points are important: the sources describe the resurrected Jesus as neither a resuscitated corpse, a badly wounded man staggering around, nor as a ghost. According to Luke, the first two disciples to see Jesus walked with him for several hours without recognizing him (24:13–32). Luke also reports that Jesus could disappear and reappear at will (24:31, 36). For Paul, the bodies of Christian believers will be transformed to be like the Lord’s, and the resurrection body will not be “flesh and blood” (1 Corinthians 15:42–53). According to these two authors, Jesus was substantially transformed, but he was not a ghost. Luke says this explicitly (24:37–39), and Paul insists on using the word body as part of the term spiritual body rather than spirit or ghost. Luke and Paul do not agree entirely, since Luke attributes “flesh and bones” to the risen Jesus (24:39). Luke’s account nevertheless requires a transformation. The authors, in other words, were trying to explain something for which they did not have a precise vocabulary, as Paul’s term spiritual body makes clear.

It is difficult to accuse these sources, or the first believers, of deliberate fraud. A plot to foster belief in the Resurrection would probably have resulted in a more consistent story. Instead, there seems to have been a competition: “I saw him,” “so did I,” “the women saw him first,” “no, I did; they didn’t see him at all,” and so on. Moreover, some of the witnesses of the Resurrection would give their lives for their belief. This also makes fraud unlikely.

Troligen ingen bluff alltså, fast det kan verka så, utan bara en tävlan i skrytsamhet. Skönt att veta.

Bookmark and Share

Skriv en kommentar