Main menu:

Mina böcker

Sök på sidan

Recent Posts

Recent Comments

Länkar

May 2010
M T W T F S S
« Apr   Jun »
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  

Kategorier

Kolonialism som fortfarande pågår

Enligt en studie som publicerades för ungefär en månad sedan är Afrika numera den mest religiösa kontinenten i världen. Sverige är näst minst religiöst – bara 8% anser att religion är väldigt viktigt i deras liv. Enbart Tjeckien slår oss med sina 7%, enligt Dagen. Det här är förstås en anledning att vara stolt, både som svensk och europé (som hallänning? Jag vet inte resultaten därifrån…).

Men stackars Afrika! Inte nog med att vi européer har använt Afrikas befolkning som slavar, vi har även koloniserat dem och tagit deras naturresurser. Det övergrepp på kontinenten som ännu inte slutat är den form av kolonialism där Afrikas egna kulturella arv utrotas och ersätts med “giftigt andligt skräp”, för att citera Påven.

Effekterna av den religiösa koloniseringen går att iaktta på många håll. Megakyrkor byggs upp för miljontals pengar av både mer och mindre nogaräknade pastorer. Resurser och kraft ödslas på att lära människor att magiskt försöka kontrollera en många gånger oförutsägbar tillvaro. Ogiltiga förklaringar ges på svåra problem. Till skillnad från den urvattnade religiösa tro vi ofta möter i Sverige tas religion i Afrika på största allvar. Blodigt allvar.

Idag rapporteras till exempel att en 5-årig pojke i Ghana har blivit övergiven av sina föräldrar efter medicinsk behandling. Pojken fick en livräddande blodtransfusion på sjukhus. Föräldrarna var tyvärr Jehovas Vittnen, vars tro förbjuder blodtransfusioner på grund av ett obskyrt teologiskt ställningstagande från 1870-talets USA. [Häpp – helt fel tydligen. Enligt Jonas kom ställningstagandet via “en förvriden tolkning av 1 Mos 9:3-4, om att inte “äta” blod, lär ha införts av Vakttornet först år 1945.”] Så föräldrarna övergav pojken. Gud är kärlek? Jo, tjena.

Och jag behöver kanske inte påminna om vad Påvens budskap om kondomanvändning har för effekter?

Resursslöseri och villfarelser, det är religionens största gåva till världens fattiga.

Liksom en gång skedde hos oss själva har den traditionella Afrikanska vidskepelsen i mycket blivit inkorporerad i den lokala varianten av kristendom. I andra fall lever den vidare på sidan om. Den kristna missionen har istället för upplysning lämnat ett annat arv efter sig. Inte de missionsskolor och missionssjukhus som finns spridda över Afrika; det är inget unikt för missionen. Det finns ett stort antal andra organisationer som driver skolor och sjukhus, utan någon baktanke rörande elevers och patienters själar.

Istället är det unika arvet från missionen – det missionärerna verkligen har lyckats med – att de ersatt den traditionella formen av vidskepelse med sin egen. I den processen har de lyckats ta död på många av de unika kulturformer som från början fanns i Afrika. En del människor jag träffat i Kenya visste inte ens om att deras förfäder en gång hade en egen kultur med egna myter och egna traditioner.

Självklart finns det exempel på Afrikanska traditioner som är vedervärdiga och som verkligen vore bra om de försvann – kvinnlig omskärelse är en – men inte hjälper det att tro på Jesus för att förstå det. Lika självklart finns det också Afrikanska kulturformer som är värda att bevara. Många av dessa kommer vi aldrig att få höra talas om.

Upprördheten var stor runt världen när talibanerna sprängde gamla buddhastatyer i Afghanistan. Men den förstörelsen var ytterst blygsam i jämförelse vad missionärerna gjort med Afrikas myriad av kulturyttringar. För missionärerna räckte det inte med att förstöra gamla stenstatyer – ibland finns här inte ens så handfasta saker att förstöra. Här var det fråga om att utrota hela kulturer.

Missionsverksamhet pågår än i dag i stor skala.

Bookmark and Share

Kommentarer

Kommentar från Annika Nilsson
Tid: 6 May 2010, 21:23

Intressant inlägg. Själv träffade jag nyligen en kristen missionär på flyget som var SÅ upprörd över att muslimer börjat bygga skolor och sjukhus i Etiopien. “Säkert blir de tvingade att konvertera….”

Kommentar från Patrik Lindenfors
Tid: 7 May 2010, 9:20

Hej syster!
Jo, egen tro går alltid bra, men andras… Hu.

Kommentar från Dotsy
Tid: 7 May 2010, 15:52

man ska inte tro på allt man läser, den som inte kontrollerar att källorna är tillförlitliga kommer tyvärr att bilda felaktiga uppfattningar… jag vet själv hur jag kunnat läsa i nyheterna om saker jag själv haft förstahandsvetskap om, eftersom jag känt de inblandade väl. vad som trycktes i nyheterna skilde sig mycket från vad som faktiskt hände, men någon kvalitetskontroll var det inte fråga om. säljer det så trycker man det och om de senare måste ta tillbaka sitt uttalande blir det endast en mycket liten notis som troligen inte märks av många.

Kommentar från Patrik Lindenfors
Tid: 7 May 2010, 15:54

Kommenterar du verkligen rätt inlägg nu, Dotsy? Vad ska man inte tro på i ovanstående?

Kommentar från Dotsy
Tid: 7 May 2010, 16:26

jo, tyvärr kommenterar jag på rätt inlägg.

men jag tror inte jag kan förklara det för dig så du tror mig. en uppsjö av propaganda har publicerats i ämnet, så på grund av mängden material du säkerligen kommit över vid det här laget tror jag inte du skulle tro mig. speciellt då negativa ting som skrivs om religioner är sant i 99,9% av fallen, såsom du ju vet av erfarenhet, så kommer du nog anta att detsamma är sant i detta fall – att det faktiskt är så illa som du blivit informerad…

men men, bra att du hjälper till att sprida den negativa bilden av religion – det stämmer ju som sagt i 99,9% av fallen. bara bra att det kommer ut så folk får upp ögonen.
ibland undrar jag om folk ser sambandet mellan att vara medlem i en religion och att understödja vad den gör – skulle nog vara ännu fler som gick ur i så fall.

Kommentar från Jr
Tid: 9 May 2010, 12:41

Kolonialismen var ett gigantiskt brott mot mänskligheten. Menar du att mission i Afrika också är det och bör därför förbjudas?

Är afrikaner ovanligt lättlurade och måste därför skyddas mot felaktiga åsikter på ett sätt som inte svenskar måste?

Kommentar från Patrik Lindenfors
Tid: 9 May 2010, 21:05

Jag har aldrig pratat om förbud eller dumma afrikaner. Du försöker lägga ord i munnen på mig – sluta med det.

Däremot ogillar jag skarpt missionn. Och burka. Och dumhet. Allt detta utan att vilja förbjuda.

Kommentar från Jr
Tid: 10 May 2010, 20:27

Jag lägger inte ord i din mun, jag ifrågasätter din konskvens. Kolonialismen handlade om sådant som attt belgarna lyckades halvera befolkningen i Kongo med tvångsarbete och utsugning.

Om du tycker dagens kristna mission är jämförbart med det förstår jag inte varför du inte vill förbjuda missionen.

Själv har jag en mer neutral inställning till mission. Jag har ingen önskan att se fler kristna men jag gillar om folk bygger sjukhus och skolor. Detta kan ju göras av även icke-religiösa skäl och jag är helt för det också men i dagsläget täcker det inte alla “behoven”.

Att kulturer förändras och gamla traditioner glöms bort är i bland dåligt, ibland bra. I huvudsak ser jag det dock som mest oundvikligt. Jag tror inte heller kristendom eller islam med nödvändighet innebär att alla gamla traditioner glöms bort. Se bara på Europa, visst minns vi det hedniska romarriket och dess myter trots kristendomen?

Och t ex katolicismen, en av de snabbt växande kristna religionerna, har ju som explicit lära att gamla traditioner ska respekteras.

Kommentar från Patrik Lindenfors
Tid: 10 May 2010, 22:08

Kolonialism handlade om många saker, liksom mission handlar om många saker. Jag tycker båda är jämförbara och att de dessutom bör förstås tillsammans. Misisonärer och kolonisatörer arbetade ofta tillsammans.

De flesta sjukhus och skolor byggs av sekulära organisationer och stater. Vi ska inte överskatta “nyttan” av mission, det är bara en marknadsföringsprodukt.

Alla kulturer förändras, men det betyder inte att det är bra att gå in utifrån och förändra dem. Katolicismen har en väldigt blodig historia vad gäller mission. Var du har fått din “gamla traditioner ska respekteras” ifrån har jag ingen aning om. Men inte är det från en historiebok.

Kommentar från Jr
Tid: 13 May 2010, 12:17

Från Katolska Kyrkans katekes. (Du har ju själv ett uttalande av påven i samma ande i inlägget.) Och som sagt, de förkristna traditionerna i Europa t ex har ju inte precis fullständigt försvunnit vilket även visar att även i praktiken har kristendom varit förenlig med att bevara vissa gamla traditioner. Sedan har traditionerna kanske försvunnit i större utsträckning i Sydamerika men det tror jag handlat mer om att de länderna erövrats och styrts av kolonialister. Hade kristendomen spritts via fredlig mission hade det nog gått annorlunda. Se på de katolska missionärerna i Kina. De nådde framgång när de anpassade sig till den inhemska kulturen.

Jag vet inte riktigt vad du menar med “att gå in utifrån och förändra dem”. Det är ju trots allt afrikanerna själva som väljer om de vill acceptera kristendomen och förändra sin kultur. Du får afrikanernas roll att låta väldigt passiv.

Jag tror inte du motsätter dig samtliga försök att ändra kulturer utifrån. Jag tror inte du har något emot att människorättsorgainsationer kritiserar vissa traditioner i andra länder.

Skriv en kommentar