Main menu:

Mina böcker

Sök på sidan

Recent Posts

Recent Comments

Länkar

September 2010
M T W T F S S
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930  

Kategorier

Intressant religionsdebatt i UNT

Håkan Lindgren skriver läsvärt i UNT om “Tänkandet bortom religionerna“.

När idén om gud som fruktad patriark av någon anledning inte längre är användbar förväntas vi glömma den, som om den aldrig hade spelat någon viktig roll, och istället köpa idén om religion som förundran. Men religion är inte längtan efter något större, religion är en parasit på vår längtan efter något större. Först när vi släppt taget om alla mänskliga gudsfantasier kan vår förundran inför det som ligger utanför människan börja på allvar.
[…]
[A]lltför ofta blandar vi fortfarande ihop vårt behov av det ovetbara med våra människoskapade religioner, tills vi tror att vi måste försvara religionen, vare sig vi tror på den eller inte, för att inte hamna i ett rationellt helvete, där lufthålen mot det ovetbara har svetsats igen. En sekulär världsuppfattning utesluter inte förundran inför tillvaron, den är tvärtom det enda sättet att göra denna förundran full rättvisa. Att kalla vår förundran inför det ovetbara religiös är att förnedra den.

Lindgren får svar av Mikael Kurkiala i en artikel betitlad “Religionens radikala kraft” där Kurkiala ger fyra exempel på missförstånd hos en grupp människor som han utan närmare förklaring kallar “nyateister”. Det är en sorts svepande kritik utan klar träffbild. Men det kanske inte är så lätt att kritisera den verkligt existerande religionskritiken? Lättare då att hitta på sina egna motståndare.

Jag har fått min huvudsakliga ”religiösa skolning” hos traditionella lakotaindianer i South Dakota under de senaste två decennierna. De har ett aktivt rituellt liv, söker visioner och ber med den heliga pipan. Bland annat mot bakgrund av min erfarenhet av denna levande religiositet måste jag konstatera att den nyateistiska beskrivningen av religion bygger på en rad fundamentala missförstånd.
[…]
Den religiösa erfarenheten handlar inte om vad man förnimmer utan om hur man förnimmer. Miraklet innebär inte att naturlagarna upphävs utan att nya meningshorisonter öppnar sig i världen. I en mytologiserad och sakral värld kan varje människa vara en potentiell ängel, en budbärare.
[…]
Den meningsfulla skiljelinjen går idag inte mellan dem som tror på en Gud och dem som inte gör det, utan mellan dem som förvaltar en bild av Gud som fiktivt eller verkligt objekt och dem som i sina liv gestaltar ett förhållningssätt som tillskriver världen och medmänniskan okränkbarhet och helighet. Här placerar sig Livets Gud i själva förutsättningen för mötet med världen, inte som en avgränsad komponent i den.

Bookmark and Share

Skriv en kommentar