Main menu:

Mina böcker

Sök på sidan

Recent Posts

Recent Comments

Länkar

November 2010
M T W T F S S
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  

Kategorier

Björklund vet bäst

Utbildningsminister Jan Björklund har en oerhörd tilltro till sin egen kompetens i förhållande till så kallad expertis. Först ignorerade han skolverkets experter och ändrade i förslaget till ny läroplanen för religionsundervisningen. Nu vet han bättre än de ämneskunniga som ligger bakom förslaget till ny kursplan för geografiämnet. Liksom var fallet i religionsundervisningen vill Björklund ha en undervisning som fokuserar på närområdet (norden, kristendom) medan de sakkunniga tycker det vore bättre att vidga vyerna.

Om man får psykoanalysera lite verkar det vara en kombination av “det var bättre förr”, hybris och en vurm för närområdet som driver Björklunds strävan att tänka …eh… självständigt. Det bådar inte gott inför framtiden. Han är ju även högskoleminister. Sist vi hade en minister med ett sådant ego – Carl Tham – rådde det krigstillstånd mellan universiteten och utbildningsministern i fyra år. (Kan inte Anders Borg ta honom i örat?)

Bookmark and Share

Kommentarer

Kommentar från Becky
Tid: 11 November 2010, 11:08

Till skillnad mot dig håller jag faktist med både Björklund och den absoluta majoriteten av kommentarerna till artikeln. Artikeln är en flummig nonsenshistoria, ett rent ordbajseri utan något som helst sammanhang.
Jag har som tur är inte gått i svensk grundskola, utan den den delen av utbildningen är avklarad i mitt gamla hemland, där det undervisades mycket efter korvstoppningsprincipen. Där har både Björklund och kommentarerna rätt, barns hjärnor är omogna och barn klarar inte av att “tänka abstrakt” och “arbeta självständigt” i sådan omfattning som tillämpas av den svenska flumskolan. För att kunna se sammanhang i saker och ting måste man ha en rejäl grundkunskap och den fås enklast och snabbast genom korvstoppning.
Tro nu inte att jag tyckte det var kul, tvärtom, jag avskydde varenda sekund av det evinnerliga rabblandet och korvstoppandet jag fick göra som barn, men faktum är att det funkar och är det mest effektiva metoden att lära sig. Barn har svamphjärnor och det vore idiotiskt att inte utnyttja det. Idag kan jag försöka korvstoppa så mkt jag vill, det ger i princip ingen effekt alls, utan numera får man tillägna sig kunskap genom att koppla ihop det med sådant man kan sen tidigare (mycket av det är korvstoppat).
Självklart bestod inte skolan av 100% korvstoppning, det var snarare 50%. Övrig tid ägnades åt att bringa reda i den korvstoppade kunskapen, analysera, sätta det på rätt plats, koppla ihop de olika delarna så att det bildar ett begriplig enhet. Detta hjälpte till att kunskapen befästes i huvudet och självklart gjordes det anpassat till den ålderskullen man tillhörde. Ju högre upp i klasserna man kom, desto mer avancerade analyser och desto mer självständigt arbete fick man göra.
Som sagt, man måste ha en grund att stå på innan man kan bygga vidare något hållbart på det.

Kommentar från Patrik Lindenfors
Tid: 11 November 2010, 11:26

Så din barndomserfarenhet är en bra grund för hur undervisning bör struktureras? Märkligt hur många som så lätt kommer fram till den slutsatsen. Själv tror jag på jämförande studier.

Kommentar från Becky
Tid: 11 November 2010, 11:56

Min egen erfarenhet delas av mina klasskamrater jag gått med i mitt gamla hemland. Det faktum att jag kunskapsmässigt låg flera år före svenska elever när jag började på svenskt gymnasium. Det faktum att jag nu på universitetet dagligen möter svenska studenter som saknar de mest elementära kunskaperna i alla grundämnen, från matte till geografi.
Det faktum att mina gamla klasskamrater som numera spridits vind för våg över hela världen alla håller med mig att vår gamla skola var mest kunskapseffektiv. Något som de kan bekräfta genom att peka på lika goda resultat i de länder som (de hamnat i) tillämpar samma/liknande undervisningsmetoder.
De klasskamrater som hamnat i Sverige som mig håller helt med mig och som du själv kan läsa från kommentarerna till artikeln, det gör numera även många svenskar.
När det gäller jämförande studier, dessa har man gjort ända sedan svenska skolan började flummas till på 70-talet. Men som jag har lärt mig inom statistiken, visar inte dessa jämförande studier inget mer än det som redan i förväg har beställts. Man får de svaren man vill ha genom att formulera frågorna precis rätt. Så det finns mängder med jämförande studier som visar att svenska studenter tillhör det absoluta toppen internationellt. Något som bevisligen inte bär en uns av sanning, det vet jag och många med mig som behöver möta svenska studenter (och elever) på daglig basis.
Återigen, man måste ha grundkunskaper för att kunna bygga något stabilt på det. Svensk skola idag påminner i mångt och mycket om bygget av Sunderbys sjukhus. Kolla upp det, det är en sann tragikomisk historia.

Kommentar från Patrik Lindenfors
Tid: 11 November 2010, 12:03

Jag gillar inte heller den svenska flumskolan, men man behöver inte ersätta flum med korvstoppning. Mina barn har gått i två bra skolor, och båda dessa är milsvitt bättre jämfört med vad jag själv utsattes för. Det finns en fantastisk form av pedagogik som inte är korvstoppning och inte är flum utan bedrivs i nyfikenhetens anda. Barn får uppgifter att lösa och får själva bemästra metoderna att klara dem. Det blir faktainhämtning av det, utan att korvstoppning är nödvändig.

Även jag möter svenska studenter på daglig basis i universitetsmiljö. Jag har inte alls en lika mörk bild som du har.

Kommentar från Mållgan
Tid: 11 November 2010, 15:00

Det är ju ironiskt men mycket skrämmande att just vår forskningsminister är den minister som konsekvent ignorerar expertkunskaper . Det finns uppenbarligen någon form av utbildningskomplex där.

Skriv en kommentar