Main menu:

Mina böcker

Sök på sidan

Recent Posts

Recent Comments

Länkar

June 2011
M T W T F S S
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930  

Kategorier

Könstillhörighet

Mats Reimer bloggar idag på Dagens Medicin om könstillhörighet, en egenskap som verkar vara något medfött, inte inlärt. Det kan bli väldigt fel om man försöker “korrigera” denna tillhörighet, vare sig man försöker göra pojkar till flickor, flickor till pojkar, eller inte tillåter de som känner att de fått en kropp av “fel” kön att byta. Reimers inlägg kommer sig av att den queerteoretiska professorn Judith Butler varit i stan. Butler hävdar, mot all empiri, att sexuell tillhörighet är något inlärt. På den punkten springer hon den religiösa högerns ärenden – de som menar att man kan “korrigera” homosexuella.

Butler sysslar med bullshit på hög akademisk nivå. Postmodernismen har inte så hög status på universiteten längre, och här kan ni se varför. Från Wikipedia:

The crux of Butler’s argument in Gender Trouble is that the coherence of the categories of sex, gender, and sexuality—the natural-seeming coherence, for example, of masculine gender and heterosexual desire in male bodies—is culturally constructed through the repetition of stylized acts in time. These stylized bodily acts, in their repetition, establish the appearance of an essential, ontological “core” gender. This is the sense in which Butler famously theorizes gender, along with sex and sexuality, as performative. The performance of gender, sex, and sexuality, however, is not a voluntary choice for Butler, who locates the construction of the gendered, sexed, desiring subject within what she calls, borrowing from Foucault’s Discipline and Punish, “regulative discourses.” These, also called “frameworks of intelligibility” or “disciplinary regimes,” decide in advance what possibilities of sex, gender, and sexuality are socially permitted to appear as coherent or “natural.” Regulative discourse includes within it disciplinary techniques which, by coercing subjects to perform specific stylized actions, maintain the appearance in those subjects of the “core” gender, sex and sexuality the discourse itself produces.

A significant yet sometimes overlooked part of Butler’s argument concerns the role of sex in the construction of “natural” or coherent gender and sexuality. Butler explicitly challenges biological accounts of binary sex, reconceiving the sexed body as itself culturally constructed by regulative discourse. The supposed obviousness of sex as a natural biological fact attests to how deeply its production in discourse is concealed. The sexed body, once established as a “natural” and unquestioned “fact,” is the alibi for constructions of gender and sexuality, unavoidably more cultural in their appearance, which can purport to be the just-as-natural expressions or consequences of a more fundamental sex. On Butler’s account, it is on the basis of the construction of natural binary sex that binary gender and heterosexuality are likewise constructed as natural. In this way, Butler claims that without a critique of sex as produced by discourse, the sex/gender distinction as a feminist strategy for contesting constructions of binary asymmetric gender and compulsory heterosexuality will be ineffective.

Jag har lagt in fetstil på ett ställe för att visa hur även motbevis byggs in som stöd för teserna. Det här är pseudovetenskap.

Bookmark and Share

Kommentarer

Kommentar från Andreas Dahlin
Tid: 21 June 2011, 23:20

Kul att åtminstone vissa enskilda humanister vågar ta ställning mot galen feminism. Man har inte sett mycket av den varan från Humanisterna som förening, snarare tvärtom.

Kommentar från Patrik Lindenfors
Tid: 21 June 2011, 23:33

Ja du, vi står ju för alla människors lika rätt och lika värde, så därav blir det en del feminism (kvinnor är ju mer i underläge runt om i världen än män, om man säger så). Just därför känner jag ett starkt behov att markera mot Butler.

Skriv en kommentar