Main menu:

Mina böcker

Sök på sidan

Recent Posts

Recent Comments

Länkar

September 2011
M T W T F S S
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930  

Kategorier

Transsubstantiation

De katolska prästerna på filmen här nedanför kan trolla “på riktigt” – oblaten förvandlas till någon sorts köttig blodmassa inför kamerorna. Men hade de läst på lite kunde de fått reda på att katolska präster som trollar “på riktigt” inte trollar riktigt på det sättet. Så här står det i Nationalencyklopedin:

Substansen, det vill säga bröds och vins väsen och ändamål, förvandlas till Kristi kropp och blod, fastän accidenserna (utseende, smak, lukt etc.) kvarstår oförändrade och behåller sin teckenfunktion (brödsbrytelsen uttrycker Kristi offerdöd etc.). Kristi närvaro är objektiv (oberoende av någons tro på den) och består så länge gestalterna består. Det invigda nattvardsbrödet tillbeds därför även utanför mässan (i sakramentshus eller monstrans).

Ett påstående som inte går att kolla, med andra ord, och som utmynnar i dyrkan av objekt. Hur vet man att transsubstantiation ägt rum? Man får helt enkelt lita på det prästerna påstår. Och de är i sin tur helt säkra på sin sak eftersom en annan präst sagt det till dem. De prästerna i sin tur visste att transsubstantiationen äger rum för det har andra präster berättat. Och så vidare i en lång obruten kedja tillbaka till … Hildebert, ärkebiskop av Tours, som definierade transsubstantiationsläran 1079. Läran fastställdes till dogm vid Fjärde Laterankonciliet 1215. Äldre än så är inte den här idén.

Om detta vet dessa präster dock intet. (Varning till känsliga tittare, det är lite lätt äcklande bilder.)

Så här står det för övrigt i Catholic Encyclopedia:

The scientific development of the concept of Transubstantiation can hardly be said to be a product of the Greeks, who did not get beyond its more general notes; rather, it is the remarkable contribution of the Latin theologians, who were stimulated to work it out in complete logical form by the three Eucharistic controversies mentioned above, The term transubstantiation seems to have been first used by Hildebert of Tours (about 1079). His encouraging example was soon followed by other theologians, as Stephen of Autun (d. 1139), Gaufred (1188), and Peter of Blois (d. about 1200), whereupon several ecumenical councils also adopted this significant expression, as the Fourth Council of the Lateran (1215), and the Council of Lyons (1274), in the profession of faith of the Greek Emperor Michael Palæologus. The Council of Trent (Sess. XIII, cap. iv; can. ii) not only accepted as an inheritance of faith the truth contained in the idea, but authoritatively confirmed the “aptitude of the term” to express most strikingly the legitimately developed doctrinal concept.

Bookmark and Share

Skriv en kommentar