Main menu:

Mina böcker

Sök på sidan

Recent Posts

Recent Comments

Länkar

December 2011
M T W T F S S
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  

Kategorier

Göran Hägglund: Snusförnuftigt att skolan ska vara objektiv – gilla läget

Göran Hägglund släpper nu på alla hämningar. Skolan objektiv? Korkat. Så här skriver han i en debattartkel i Aftonbladet.

De kritiska röster som höjs brukar snus­förnuftigt betona att skolans undervisning ska vara objektiv. I bästa upplysningsanda anser man sig måna elever med annan kulturell och religiös bakgrund.

Det handlar förstås om skolavlutningar i kyrkan. Om man ska vara riktigt petig brukar vi främst hävda alla barns rätt att slippa religiösa inslag på skolavslutningen, oavsett bakgrund. Mest verkar det vara föräldrar som är ateister som reagerar mot den här (väldigt unga) traditionen, även om det förekommer att människor med annan religion låter bli att gå för att slippa vara med i kristna ceremonier.

Varför överhuvudtaget ta risken att något barn inte kan vara med? Är Hägglunds princip verkligen värt så mycket att det ska gå ut över dessa barn? Helt barockt.

Men sen är det det där med objektivitet. Hägglund skämtar med oss aprillo? Menar han verkligen att skolan inte ska vara objektiv i de här frågorna? Han försöker äta kakan och ha den kvar:

Kristdemokraterna menar att det ­rimligtvis bör vara en av skolans ­centrala uppgifter att undervisa barn i ­behovet av ömsesidig respekt. ­Inte en sorts tolerans som hävdar att vi alla tycker lika och att ingen därför har rätt att passionerat tycka annorlunda. Utan den sorts tolerans som respekterar och högaktar olikheter. Naturligtvis är det viktigt att skolans undervisning ­eftersträvar objektivitet och saklighet. Men det är också av vikt att vi ödmjukt vågar erkänna att vi ­alla, på ett eller annat sätt, är färgade och formade av vår bakgrund. Faktorer som religion, ­kultur, uppväxt och ideologisk övertygelse påverkar oss och de val vi gör.

Vi skriver under på varenda ord. Med detta som utgångspunkt måste konfessionella skolavslutningar vara en omöjlighet. Men nej, logik verkar inte vara hans starka ämne.

Att inte vilja låtsas om det, ­eller tro att man agerar i uppväxande generationers intresse genom att försöka radera våra kristna traditioner, är dumdristigt, på gräns till korkat. Objektivitet, än hur välment, kan aldrig på ett rent ­teoretiskt plan förmå skapa respekt för oliktänkande. Det är i stället i mötet med den enskilda personens övertygelse och passion som vi övar oss i ödmjukhet och lyssnande. Det är i relation till, och i mötet med andra som vi bättre förstår oss själva.

Ok, tolerans fostras inte av att möta det invanda utan det är bra att möta det okända?! Då måste skolavslutningarna från och med nu inramas av voudun-ceremonier!? Det brukar barnen aldrig stöta på annars. Men nej, logik verkar inte vara hans starka ämne.

Därför vill jag och Kristdemokraterna justera ­lagstiftningen så att de traditioner vi förvaltat i decennier inte förbjuds i rädsla för Skolverkets pekpinnar. Vi bor trots allt i ett land där allt ifrån lagstiftning till kultur och människosyn är präglad av ­kristendomen.

Gilla läget.

Gilla läget?! Förutom att han har fel på rent sakliga grunder (lagstiftning och människosyn är gudskelov inte alls mycket präglade av kristendomen längre) så leder hans resonemang inte alls fram till slutsatsen att den kristna monokulturen måste tryckas upp i ansiktet  på minoritetsbarnen. Tvärtom leder den till slutsatsen att minoritetsbarnens kultur måste värnas på de kristna traditionernas bekostnad. Men även detta vore – korkat.

Bättre med en skola för alla. Så objektiv (mångfacetterad och neutral) som möjligt.

Bookmark and Share