Main menu:

Mina böcker

Sök på sidan

Recent Posts

Recent Comments

Länkar

Kategorier

Internationella kvinnodagen – stoppa allt förtryck av kvinnor, överallt, nu!

Lite information från BBC om en av de mer potenta symbolerna för kvinnoförtryck i världen – den muslimska sjalen. Ett sätt att dölja sig, bara för kvinnor (förstås).

Potent symbol
The word hijab comes from the Arabic for veil and is used to describe the headscarves worn by Muslim women.

These scarves, regarded by many Muslims as a symbol of both religion and womanhood, come in a myriad of styles and colours.

The type most commonly worn in the West is a square scarf that covers the head and neck but leaves the face clear.

Conservative choice
The niqab is a veil for the face that leaves the area around the eyes clear. However, it may be worn with a separate eye veil. It is worn with an accompanying headscarf.

The burka is the most concealing of all Islamic veils. It covers the entire face and body, leaving just a mesh screen to see through.

There have been attempts to ban both the niqab and burka in some European countries.

Popular styles
The al-amira is a two-piece veil. It consists of a close fitting cap, usually made from cotton or polyester, and an accompanying tube-like scarf.

The shayla is a long, rectangular scarf popular in the Gulf region. It is wrapped around the head and tucked or pinned in place at the shoulders.

Covering up
The khimar is a long, cape-like veil that hangs down to just above the waist. It covers the hair, neck and shoulders completely, but leaves the face clear.

The chador, worn by many Iranian women when outside the house, is a full-body cloak. It is often accompanied by a smaller headscarf underneath.

Det här är också en kvinna.

På Seglora Smedja har man ett annat tema och deras web-redaktör Mattias Irving skriver istället om modeindustrin:

En av de stora antagonisterna mot kvinnans frigörelse har alltid varit reklamen. Politiskt kontroversiell reklam är direkt kontraproduktiv, för den säljer inte: den för istället blicken från varan och mot sakfrågan. Särskilt ur ett feministiskt perspektiv blir det uppenbart att reklamen är och alltid har varit direkt reaktionär och objektifierande, från femtiotalets föraktfulla attacker mot kvinnans intellekt och självständighet, till dagens kusligt fotomanipulerade, uttryckslösa gudinnor som stirrar uppfordrande mot oss i tunnelbanan och från affischer på gatorna – oförmögna att med sina överjordiska ansikten förmedla ett personligt tilltal, att vara människor. De är utsmyckade inkarnationer av en dröm, en abstraktion lika overklig som surrealisten Magrittes berömda pipa. Under varje underklädesaffisch önskar jag att det fanns en varningstext, som på cigarettpaketen: ”Det här är inte en kvinna”.

Vad säger ni – tror ni att vi kan hålla dessa båda tankar i huvudet samtidigt?

Bookmark and Share

Kommentarer

Kommentar från Mattias Irving
Tid: 9 March 2012, 9:45

Ja, det kan vi nog. Behovet att modifiera kvinnan på olika specifika vis är ju en gemensam nämnare, bättre känd som patriarkatet.

Nawal el-Saadawi utvecklade en intressant tankebana om detta under sitt sverigebesök. Hon menade att de monoteistiska religionerna ffa ständigt har strävat efter att osynliggöra kvinnans intellekt, hennes psyke. Huvudsjalen är ett led i den strävan.

Skriv en kommentar