Main menu:

Mina böcker

Sök på sidan

Recent Posts

Recent Comments

Länkar

August 2012
M T W T F S S
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

Kategorier

Lena Andersson om kvinnan som komplement i DN

Lena Andersson har skrivit en (som vanligt) lysande krönika i DN om kvinnor som komplement. En feministisk kritik av islam och islamism.

När folket får välja i Nordafrika och Egypten vinner islamister val och får därmed stor tyngd i utformandet av grundlagarna. I Tunisien föreslogs nyligen ett tillägg till den nya konstitutionen där det skrivs in att kvinnan och mannen genom sina roller ska komplettera varandra i familjelivet och bistå varandra i samhällslivet.

Sådant brukar lyftas fram från islamiskt håll när man vill visa på att islam förordar jämställdhet och är kvinnornas vän. Kvinnor och män är lika mycket värda, lyder tankefiguren, men passar för olika uppgifter. Det är en vanlig idé världen runt. Mannen tänker och kvinnan känner, mannen är hård och kvinnan mjuk. Egenskaperna är med nödvändighet kollektiva och oföränderliga då de är kopplade till det biologiska könet.

Antagandet att medvetandet bestäms av könsorganet skulle givetvis kunna äga riktighet. Men då behövde det inte skrivas in i heliga texter och grundlagar. Naturlagarna sköter så att säga sig själva. Om kvinnan och mannen har var sin natur torde det betyda att den är omöjlig att gå emot. Annars är det norm.

I Saudiarabien tillkännagavs för en tid sedan att en arbetarstad bara för kvinnor ska upprättas så att de kan uppnå större ekonomiskt oberoende och bli mer delaktiga i landets utveckling, men utan att behöva lämna könsinhägnaden (The Guardian Weekly 17/8). Är Saudiarabien en udda och perifer tolkning av islamisk teori och praktik? Landets apartheidsystem är bevisligen inte gängse, men i grundvalarna skiljer det sig inte från mittfårans islam. Den saudiska genusteorin är snarast en kompromisslöst genomförd förståelse av de föreställningar om män och kvinnor som de vanligare versionerna av islam vilar på. Den är den hårt packade lilla buljongtärningen av idéer som sedan späs ut mer eller mindre mycket bland anhängarna.
[…]
Kritiken mot dessa uppfattningar beror inte på missförstånd och okunskap, vilket brukar hävdas i fråga om islam. Det är alldeles klart vilken genussyn det handlar om och den finns även djupt inne i en sekulär europeisk borgerlighet och arbetarklass, och mer så när det finns konservativt kristna rottrådar. Av kulturradikala och frihetligt feministiska idéströmningar har denna separate but equal-inställning alltid bekämpats, och det borde man fortsätta med även när den går under namnet islam.

Jag kan riktigt se förvirringen hos allmänt främlingsfientliga gubbar. Å ena sidan islamkritik, men samtidigt feminism? Shit vad jobbigt. Men så är det med humanism i praktiken. Det är en livsåskådning som förpliktigar.

Bookmark and Share

Kommentarer

Kommentar från Johanna Sofia Siljehagen
Tid: 25 August 2012, 12:49

Bibeln fòrespràkar liknande ideologier. Patriarkatet àr bara given via ord i de s.k. heliga bòckerna som folk tvingats till att fòlja. Om nu kvinnan bara skulle vara ett komplement, varfòr fòrbjuds kvinnorna fràn vissa universitet i Iran med argumentet att “Kvinnorna àr òverlàgsna mànnen i studieresultat”. Lagar har alltid skrivits av màn mot kvinnor. Det enda det handlar àr just ràdsla. Mànga àr bòrjar tròtta pà denna dialog.
I Sverige visar studieresultaten detsamma. Bara ett exempel eftersom fà studier om kvinnors kompetens existarar.

Skriv en kommentar