Main menu:

Mina böcker

Sök på sidan

Recent Posts

Recent Comments

Länkar

Kategorier

“Wagner and Me”

Hur handskas man med konst som inte bara använts i ondskans tjänst utan villigt inkorporerat rasism och antisemitism i själva konsten? Kort sagt, hur handskas man med Richard Wagner? En person som älskar Wagner men som Wagner inte skulle älskat tillbaka är Stephen Fry. Fry är både homosexuell och jude – delar av hans familj blev mördade av nazisterna. Kan man uppskatta Wagners genialitet trots denna mörka – becksvarta – sida av konsten, eller blir det bara för mycket ondska? Se Frys dokumentär Wagner and Me och fundera själv.

Missa inte heller att läsa Hans Ruins text i DN från i torsdags, angående Operans hyllade uppsättning av Parsifal: Öga mot öga med fascismens hjärta.

Kraften i musiken garanterar att detta förlegade drama hela tiden upplevs som angeläget att sätta upp på nytt. Men inför dess motbjudande kulturpolitiska agenda väcks frågan: Är det värt det? Man skulle åtminstone önska att de som tar på sig finkläderna och sitter igenom de fem timmarna av förföriska oändliga tonbilder åtminstone hade klart för sig vad det är de får uppleva. I ”Parsifal” står vi faktiskt öga mot öga och öra mot öra med den moderna europeiska fascismens och antisemitismens estetiskt förgyllda försångare.

Min åsikt? Man måste vara medveten om vad det är man upplever när man ger sig i kast med Wagner. Men aldrig att några nazister ska få beslagta sådan magnifik musik från mänskligheten.  Sen tycker jag det ligger någon slags missförstånd i tanken att konst alltid ska vara god och uppbyggelig. Just ondskan och det farliga i Wagner lägger till en nivå i upplevelsen. DNs kritiker Björn Wiman skriver i artikeln Kan man lyssna på Wagner utan att få lust att invadera Polen? så här.

Alla konstnärer är som bekant inte stora humanister och konsten är inget vitaminpiller. Den judiske dirigenten Daniel Barenboim – som var den förste att utmana Wagnerförbudet i Israel – har sagt att musik går ut på att bejaka spänningsförhållandet mellan att manipulera och att ge efter för manipulationen.
Det gäller all kultur, men kanske Hitlers favoritkompositör i synnerhet. Hans överväldigande musik fick förödande konsekvenser, men just därför ställer den de kanske mest betydelsefulla frågorna om människans inre spänningsfält också i dag. De frågorna ska varken förbjudas eller förnekas.

Tack till Lokatt för att du drog igång den här diskussionen i kommentarerna.

Bookmark and Share

Skriv en kommentar