Main menu:

Mina böcker

Sök på sidan

Recent Posts

Recent Comments

Länkar

January 2014
M T W T F S S
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  

Kategorier

Religiösa länder mer korrupta

I en forskningsrapport publicerad i Journal of East-West Business rapporterar två amerikanska forskare att de har funnit ett starkt samband mellan korruption och religiositet. De undersökte även socioekonomisk utveckling samt huruvida länderna i fråga hade kommunistiskt förflutet och även dessa faktorer förklarade grad av korruption. Specifika religioner hade inte olika effekter, utan det var grad av religiositet, oberoende av vilken religion det handlade om, som var den förklarande faktorn.

Att religiösa länder är korrupta kanske inte kommer som någon överraskning, eftersom vi redan vet att fattigare länder tenderar att både vara mer religiösa och korruptare. Tvärtom har man ju tidigare visat att tanken på en övernaturlig övervakare, även när denne är uppenbart påhittat (Prinsessan Alice ser dig!), medför ett ärligare beteende. För att se denna positiva effekt av religiositet måste därför förstås plocka bort effekten av socioekonomisk utveckling. Det var denna tänkta positiva effekt forskarna egentligen var ute efter att testa.

Det nya med den här studien är att när forskarna plockade bort effekterna av fattigdom så fann de fortfarande en negativ effekt av religiositet (och kommunistisk historia – vilket är mindre förvånande)! Det här är förbluffande, varför skulle sambandet se ut på det sättet? Forskarna lägger fram några hypoteser.

Considering the variety of corruption measures, the reliability of data, and the large number of included countries, we have to conclude that religiosity not only does not
impede corruption but tends to promote it.
[…]
We offered some possible explanations and particularly stressed that while religion provides abundant guidelines on morality, it supports a hierarchical socio-cultural order that endorses increasing discretionary power of elites, unaccountability, and ultimately corrupt business behavior. Moreover, we argued that the function of religion with regard to corruption is to provide sedation rather than a solution. We referred to the modernization theory (Bell 1973; Inglehart, 1997; Weber 1930) and argued that rationality and secularity rather than religiosity can be identified as the main causes of ethical decision making. In fact, the least religious countries of the world such as Finland, New Zealand, and Denmark are ranked among the least corrupt ones by TI (2010). Unlike religiosity, rationality promotes egalitarianism, accountability, effective institutions, and the rule of law, all of which hamper corruption. Religiosity offers too much guidance on morality but inherently may lead to corruption. By contrast, rationality, without too much emphasis on morality, wordlessly and effectively hinders corruption and supports ethical behavior.

Mer rationalitet i politiken! Det låter självklart på något sätt, men för många av världens fattiga gäller tragiskt nog motsatsen. Hur länge ska religion stå i vägen för fattigdomsbekämpningen i världen?

Bookmark and Share

Skriv en kommentar