Main menu:

Mina böcker

Gud finns nog inte
finns i tryck på svenska, engelska, tyska, spanska, italienska, danska, polska, holländska, persiska och som e-bok på engelska.

Sök på sidan

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Länkar

december 2014
M T O T F L S
« Nov   jan »
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  

Kategorier

Teologisk julklapp – en falsifierbar men icke falsifierad gudsbild med vetenskapligt stöd

Thomas av Aquino ansåg sig i sitt magnum opus Summa Theologiae ha bevisat Guds existens med hjälp av fem logiska argument som sammanfattas så här hos The Philosophy Net:

  1. Den första vägen utgår från rörelsen. Vi vet att det finns rörelse i världen, eftersom vi kan iakttaga rörelse med hjälp av våra sinnen. Men allt som är i rörelse måste vara satt i rörelse av någonting annat. Om det som sätter i rörelse också är i rörelse, måste det i sin tur vara satt i rörelse av någonting annat och detta ytterligare av någonting annat osv. Thomas menar att en oändlig regress hotar och att vi därför måste anta någonting som inte sätts i rörelse av någonting annat, vi måste anta en förste rörare och denne förste rörare är Gud.
  2. Den andra vägen utgår från verkande orsaker och är också en form av regress-argument. Med hjälp av våra sinnen kan vi iakttaga en räcka av verkande orsaker. Men det finns ingenting som är verkande orsak till sig självt och det är inte möjligt att räckan av verkande orsaker fortsätter i det oändliga. Vi måste därför anta en första verkande orsak och denna första verkande orsak är Gud.
  3. Den tredje vägen utgår från skillnaden mellan det möjliga och det nödvändiga. Det finns, enligt Thomas, några ting som har möjlighet både att existera och att inte existera och det är otänkbart att dessa ting alltid skulle existera, eftersom det som har möjlighet att inte existera någon gång inte finns till. Om allting hade möjlighet att inte existera, skulle någon gång ha funnits en tid då ingenting fanns till. Men om detta är sant, skulle inte heller nu finnas någonting, eftersom det som inte existerar inte blir till på annat sätt än genom något som redan existerar. Om det alltså inte fanns något som existerade, så skulle det vara omöjligt att något började existera, och på så sätt skulle inte heller nu någonting finnas till, vilket uppenbarligen är falskt. Alltså måste vi anta existensen av något nödvändigt i verkligheten. Om allt nödvändigt gäller att det antingen har eller inte har orsaken till sin nödvändighet i något annat. Men det är inte möjligt att fortgå i det oändliga i räckan av nödvändiga ting som har en orsak till sin nödvändighet. Vi måste därför anta något i sig nödvändigt, som inte har en orsak till sin nödvändighet i något annat, men är orsak till andra tings nödvändighet. Detta kallar alla Gud.
  4. Den fjärde vägen utgår från de grader av fullkomlighet som finns i tingen. Det existerar, enligt Thomas, något som i högsta grad är sant, gott och ädelt och som har den högsta graden av vara. Det som har den högsta graden av någonting av ett visst slag är orsak till allt av samma slag. Alltså finns det något som är orsak till alla andra tings vara och godhet och fullkomlighet och detta är Gud.
  5. Den femte vägen utgår från världsordningen. Vi kan se att naturen är ändamålsenlig. Men naturen i sig har ingen kunskap och kan inte sträva mot några mål. Alltså måste naturen vara styrd av någon som har kunskap och intelligens. Det finns ett intelligent väsen som inriktar alla naturliga ting mot ett mål och detta kallar vi Gud.
Notera att det Thomas gör är egentligen inte så mycket att bevisa Guds existens som att ringa in Guds natur. Gud är den förste röraren, den första verkande orsaken, det som är nödvändigt, orsaken till fullkomlighet och det som inriktar alla naturliga ting mot ett mål. Det finns flera problem med den här inringningen – den är ju gjord på medeltiden gudbevars – ett av problemen varandes att Thomas använder den normala världens logik för att tala om händelser som vi nu vet ligger på kosmisk- och kvantnivå där den normala världens intuitioner inte håller måttet. Detta kunde han förstås inte veta.
Finns det då ingen inringning av Guds natur som skulle hålla måttet, så här nästan exakt 2000 år efter kejsar Augustus död? En vetenskapligt testbar Gudsbild som ännu inte avfärdats? Jag skulle vilja påstå att det finns det (flera faktiskt).
Tänk så här. Om Gud skapade världen och inte bekymrade sig att städa undan alla spår efter sig, vad skulle vi finna då? En mystisk kraft som genomsyrar hela universum som fortfarande verkar för att expandera själva rummet. I give you …. mörk energi.
Borde vi inte också finnas tydliga tecken på Hans existens, i form av en uppenbarligen mätbar men inte helt identifierbar massa som finns ingenstans och överallt? Mörk materia. Båda dessa fenomen har dessutom fördelen att vetenskapen inte vet vad de är – de är således mysterier.
God-of-the-gaps säger du? Inte så snabbt, säger jag. Även om man lyckas fastslå ungefär vad mörk energi och mörk energi är för något så har vi med detta bara fullföljt Thomas av Aquinos ursprungliga plan: vi har ringat in Guds natur – Hans själva väsen, men denna gång med hjälp av vetenskapen.
Om man kan dyrka denna Gud och böna honom om att ingripa i det dagliga livet? Självklart kan man det. Hur denna Gud skulle ingripa i det dagliga livet är dock något oklart eftersom vi inte vet riktigt vad mörk energi och mörk materia är för något. Så Gud kan fortsätta arbeta på sitt mystiska sätt.
Mörk materia, mörk energi – uppenbarligen handlar det om mörkrets herre: Dominus tenebrae. Att det skulle vara en sådan Gud vetenskapen till slut identifierade förklarar dessutom tillvarons djävlighet – varför sjukdom, lidande och död existerar.
Sådär. En falsifierbar men icke falsifierad gudsbild med vetenskapligt stöd. Håll tillgodo.
Bookmark and Share

Skriv en kommentar