En riktigt pinsam reklamkampanj
Bolaget Skellefteå Kraft – som säljer verklig energi (sån som går att omvandla och mäta) – har en ny reklamkampanj där man säljer energirådgivning kring den där andra typen av energi (sån som bara finns fantasin). Så här skriver man på sin hemsida.
Våra senaste experter kan allt om olika energier i hemmet. De ger råd inom Feng shui, kristallenergi och hur man själv kan rensa sitt hem från dåliga energier. Allt för att du ska få bättre energi på platsen där du äter, sover och umgås.
Det här är ett så uppenbart och patetiskt sätt att försöka få sin kampanj viral att jag skäms för att skriva det här inlägget. Men helt utan uppmärksamhet går det inte att lämna kampanjen, för det är en reklamkampanj som är obehaglig på flera plan.
- Dels förmedlar man tjänster åt människor som ägnar sig åt humbug. Man hjälper helt enkelt lurendrejare att finna lättlurade offer. Som Hanna Brus på Dagens Medicin skriver: “Jag kan bara hoppas på att företagets avsikt inte är att profitera på eller driva med lidande, utsatta, sjuka människor som vill ”rena” sina hem. Kanske är det endast ett sammanträffande att Skellefteå hör till de kommuner som beviljar bidrag för elsaneringar. En åtgärd som gynnar saneraren snarare än den lidande.“
- Dels upplåter man plats åt människor med en verklighetsuppfattning som inte har så mycket med verkligheten att göra. Lite lyteskomik, om man så vill. Så här formulerar Mats Reimer det, också i Dagens Medicin: “hur ser dessa tre andliga småföretagare på att vara parodisk underhållning när kraftbolaget vill göra viral reklam?“
Publicerad: 13 October, 2015 i Pseudovetenskap, Reklam.
Etiketter: Pseudovetenskap, Reklam