Main menu:

Mina böcker

Gud finns nog inte
finns i tryck på svenska, engelska, tyska, spanska, italienska, danska, polska, holländska, persiska och som e-bok på engelska.

Sök på sidan

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Länkar

mars 2016
M T O T F L S
« feb   apr »
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031  

Kategorier

Sent ska syndarna vakna – Svenska Akademien tar äntligen ställning mot dödsdomen mot Rushdie

I och med det förnyade mordkontraktet på Salman Rushdie som lagts ut av 40 statskontrollerade iranska medier har Svenska Akademien satt ner foten i Rushdie-frågan.

Akademiens ständige sekreterare skriver idag bland annat såhär i  Dagens Nyheter:

Domen och prispengarna är uppenbara brott mot internationell rätt och reglerna för umgänget inom världssamfundet och kan därmed på intet sätt vara förenliga med en normalisering.
Det faktum att dödsdomen utmäts som straff för ett litterärt verk innebär dessutom en allvarlig kränkning av det fria ordet. Principen om litteraturens oberoende från politisk kontroll är av grundläggande betydelse för civilisationen och måste försvaras mot angrepp från hämnare och censurvänner.
Svenska Akademien vill med detta protestera mot att dödsdomen över Salman Rushdie kvarstår och mot att statligt styrda medier tillåts underblåsa våld mot en författare.

Sådärja. Fast man har ännu inte löpt linan ut och appellerat till regeringen att ingripa – det som tydligen orsakade schismen förra gången Rushdie blev mordhotad för sitt skrivande. Ni vet, för 27 år sedan, då Kerstin Ekman och Lars Gyllensten ”avgick” i protest. Så egentligen har väl kanske ingenting förändrats…
Bookmark and Share

Kommentarer

Kommentar från Ingenjören
Tid: 24 mars 2016, 14:43

Jag skulle nog säga att problemet är att Akademin har uttalat sig. För om nu Akademin fördömmer detta så kommer frågan, varför protesterade de inte när den syriske poeten Mohammed Bashir al-Aani avrättades av IS? Varför protesterade de inte när Saudiarabien dömde Raif Badawi? Varför har de inte protesterat mot Turkiets olika förbud, domar mot och avrättningar av kurdiska författare? Osv.

Om svenska Akademin börjar ta ställning i enskilda fall uppstår ju frågan varför de väljer just dessa fall? Ska att de valde Salman Rushdie, men inte Mohammed Bashir al-Aani eller Raif Badawi tolkas som att de tar ställning för Sunni-islam mot Shia-Islam? Att de tar ställning för Saudiarabien mot Iran? Det är inte en orimlig önskan at vilja att Akademin tar ställning, men man får vara medveten att om deras arbete är att vara ett institut för mänskliga rättigheter så kommer de inte ha så mycket tid över till sina övriga uppgifter.

Skriv en kommentar