78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031

Kategorier

Recension i Axess: Bergtagen

En mästare i berättandets konst är som en sorts magiker, en magiker som kan ta sig innanför ens skyddande skal och ändra vad man känner, vad man tänker, hur man spenderar sina pengar, på vem man röstar och vad man bryr sig om. Att uppleva sann berättarkonst är att bli förtrollad. Och däri ligger en fara som hotar världen.

Ungefär så kan man sammanfatta den amerikanska litteraturvetaren Jonathan Gottschalls bok The Story Paradox. Boken har förmått oroa mig som få andra, trots att det är en berättelse som berättats av andra tidigare. Det är svårt att recensera den utan att falla för frestelsen att citera långa stycken. Så här sammanfattar författaren själv sina teser (min översättning).

Den här boken handlar om berättelseparadoxen. Berättelser är mänsklighetens urgamla förbannelse och välsignelse. De är vår sjukdom och vårt botemedel. De är vår undergång och vår frälsning. Berättelser upphöjde vår art. Vår narrativa förmåga hjälpte en mjuk, svag, obetydlig hominid att ta herraväldet över planeten. Men nu lever vi igenom en Big Bang av berättelser – en chockerande snabb expansion av berättelsernas universum åt alla håll. […] Det är inte sociala medier­ som gör oss galna och elaka, det är berättelserna som sprids i sociala medier. […] Det är inte marknadsföring som driver oss mot planetdödande överkonsumtion, det är de leva-lyckliga-i-alla-dagar-fantasier som marknadsförarna väver. […] Monster beter sig som monster hela tiden. Men för att få goda människor att bete sig monstruöst måste man först berätta en bra berättelse för dem – en stor lögn, en mörk konspiration, en allomfattande politisk eller religiös mytologi. Man måste berätta den sortens magiska fiktion som får något dåligt – som att utrota världens alla judar – att framstå som något gott.

… och så vidare.

Min recension av Jonathan Gottschall 2021 The Story Paradox: How Our Love of Storytelling Builds Societies and Tears Them Down i Axess.