Main menu:

Mina böcker

Gud finns nog inte
finns i tryck på svenska, engelska, tyska, spanska, italienska, danska, polska, holländska, persiska och som e-bok på engelska.

Prenumerera!

Sök på sidan

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Länkar

augusti 2008
M T O T F L S
« Mar   Sep »
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Kategorier

Waldorfs försvarare låtsas inte om kritiken

Några professorer och kulturpersonligheter ondgör sig på SvD Brännpunkt 24/8 över Stockholms universitets underkännande av kursplanerna för Waldorfutbildningen. De menar att den pedagogiska mångfalden hotas. Som vanligt med Waldorfpedagogikens försvarare berör de dock inte med ett ord det egentliga problemet.

Likt många andra föräldrar till (före detta) Waldorfbarn blev jag chockad när jag fick reda på vad pedagogiken egentligen innebär. Waldorfpedagogiken har sin grund i Rudolf Steiners (1861-1925) lära om antroposofi. Grundidéerna till antroposofin fick Steiner från syner om människans utveckling ur Akasha-krönikan, en bok som bara existerar i andevärlden.

Kortfattat kan man beskriva antroposofin som en sorts New Age-vision av världen. Enligt Steiner lever mänskligheten nu i perioden efter Atlantis, som tog sin början när Atlantis sjönk för ungefär 9000 år sedan. År 3573 kommer människorna (åter-)få förmågan att se in i framtiden. Steiner hävdar vidare att våra själar reinkarneras och att därför barn inte bör lära sig läsa förrän de är mogna (vilket markeras av att de tappar tänderna) för att de ännu inte ”växt i kroppen” och att man därför stör de inre organens utveckling.

Påståendet att för tidig läsning stör de inre organens naturliga funktion har faktiskt försvarats av en av undertecknarna till Brännpunktsartikeln, Bo Dahlin, som förunderligt nog ståtar med titeln professor i pedagogik! Ni kan dock vara lugna. Vad antroposoferna än hävdar finns det inga som helst tecken på en världsomspännande epidemi av barn med icke-funktionerande inre organ.

Waldorfskolorna ger i sitt informationsmaterial sken av att vilja främja kreativiteten – det är det inslaget som lockar in många föräldrar. Dock inskränker sig det kreativa inslaget i åldern 7-14 till att kopiera det läraren skriver och ritar på tavlan. Waldorfskolornas konstnärliga verksamhet är hårt styrd vilket ger barnens alster sitt karakteristiska Waldorfutseende; likriktat till både tema och utförande. Det sker därför mycket lite egentlig träning i kreativitet (fritt skapande), vad informationsmaterialet än påstår.

Det finns förstås utrymme för alternativa livsåskådningar i dagens Sverige. Även en religiös friskola baserad på New Age-visioner kan ha en plats i samhället. Problemet är att där andra religiösa friskolor är öppna med sin trosinriktning gömmer Waldorfskolorna undan sin egentliga grund. Det är det oärliga uppsåtet som upprör mest.

På så sätt är Brännpunktsinlägget typiskt. Inte med ett ord berörs huvudkritiken; att Waldorfpedagogik egentligen är en trosföreställning och inte en alternativ pedagogik; att kreativiteten snarare undertrycks än främjas; att de positiva resultat Waldorf fått i en del undersökningar bara kommit då de följt tobaksbolagens tidigare arbetsmetoder: antroposofer har finansierat antroposofer för att utvärdera antroposofer.

Ett universitet kan inte ge utbildning i en barnuppfostringsmetod som är tagen ur tomma luften (”andevärlden”), det är att begära för mycket. Andetro, visioner ur påhittade böcker och inlärningsfördröjning för att främja de inre organens funktion är Waldorfpedagogikens egentliga problem. Inte universitetets krav på verklighetsförankring.

(Inlägget är skickat till Brännpunkt och även publicerat på Humanistbloggen)

Bookmark and Share

Kommentarer

Kommentar från alicia
Tid: 25 augusti 2008, 17:26

Hej ! Jag har själv skrivit en kommentar till SvD-debatten–ska försöka få upp den på min blog idag. Annars pågår flera kanonspännande debatter på VoFs forum, bland annat en om just sthlms unis waldorfutbildning. Vore skoj att se dig där!
Ang Dahlin så finns det en hel del material om hans forskning på http://www.steinerkritikk.no, och jag har skrivit om det en del förr också. Det är forskning som är lätt att raljera över…

Jag uppskattade dina inlägg i Humanisten också, så jag är glad att jag hittade din blog nu. (Dahlins svar… ja, hysteriskt. Så uppenbart att han är antroposof–men det satt långt inne innan han sa det rakt ut…)

Pingback från länktips « zooey
Tid: 25 augusti 2008, 19:25

[…] länktips http://blog.lindenfors.se/?p=73 […]

Kommentar från Micke
Tid: 26 augusti 2008, 13:37

”Grundidéerna till antroposofin fick Steiner från syner om människans utveckling ur Akasha-krönikan, en bok som bara existerar i sinnevärlden.”

Andevärlden menar du väl? Sinnevärlden är den värld man upplever med sina sinnen.

Kommentar från Patrik
Tid: 26 augusti 2008, 13:41

Tack Micke. Jag har rättat.

Kommentar från Timothy Gibran
Tid: 30 oktober 2009, 23:37

Patrik ! Din beskrivning av antroposofin är på pricken. Tack.

Skriv en kommentar