Main menu:

Mina böcker

Gud finns nog inte
finns i tryck på svenska, engelska, tyska, spanska, italienska, danska, polska, holländska, persiska och som e-bok på engelska.

Prenumerera!

Sök på sidan

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Länkar

juni 2009
M T O T F L S
« Maj   Aug »
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  

Kategorier

Religion in an Open Society, dag 2

Andra dagen på konferensen Religion in an Open Society handlade om religiösa friskolor. Olika länders situation behandlades och fördelar och nackdelar med friskolornas existens avhandlades på ett högst civilicerat sätt.

Henrik Berggren på DN presenterade en intressant triangelmodell över förhållandet individ – familj – stat. Berggren menar att Sverige betonar individen och staten på bekostnad av familjen (eller kyrkan eller annan frivillig sammanslutning). Det är på grund av denna historiska bakgrund vi blir så upprörda när familjetraditioner går ut över individen. Vi vill att staten ska skydda alla individer mot detta.

Ett land som USA har däremot historiskt betonat individen och familjen (eller kyrkan) på bekostnad av staten. Därav deras förskräckelse över statliga ingripanden. Tyskland var det sista exemplet, där familjen och staten betonats på bekostnad av individen. Det kändes som en rimlig modell över sakers tillstånd. I alla fall i dessa tre länder, i alla fall i nutidshistorien. Men mer försökte han heller inte förklara.*

Det var lite väl mycket konsensus på sista dagen för min smak. Nog är väl religiösa friskolor så pass problematiska att deras existens i alla fall behöver ifrågasättas? Inte bara ”problematiseras”, enligt känt manér inom humaniora?

En annan sak som förtjänar att lyftas fram i det här sammanhanget är Waldorf-skolorna. Dessa skolor ingick inte i diskussionen om de religiösa friskolorna utan avhandlades separat. Detta visar på stor okunskap om hur Waldorf-skolor fungerar. Som så ofta påpekas av Waldorf-anhängare undervisar man inte i antroposofi i Waldorf-skolor. Det är så skolorna klarar sig undan sin rätta klassificering.

Men tittar man närmare på hur Waldorf-skolorna fungerar ser man snabbt att hela verksamheten genomsyras av den antroposofiska läran. Varför annars inte lära barnen läsa förrän de tappat tänderna (en fullkomligt godtycklig tidpunkt i barns psykiska utveckling), lära barnen eurytmi, inte tillåta svarta kritor, praktisera vått-i-våttmålning, och så vidare och så vidare. Waldorf-barn är utsatta för ett pedagogiskt experiment utav det obehagligare religiösa slaget, och så har skolorna inte ens ryggrad nog att skylta med sin religion. Det enda dessa skolor förtjänar är förakt (och att läggas ner).

Den mest heltäckande informationshemsidan om Waldorf är Open Waldorf där ni kan läsa mer, både positivt och negativt, om Waldorf. Framförallt kan ni där också läsa Rudolf Steiners texter. Steiner fungerade lite som Muhammed, fast istället för att ta emot Koranen fick Steiner den tveksamma förmånen att läsa i Akasha-krönikan. Förresten, om ni inte vet vad eurytmi är för något så har Anders och Måns gjort ett belysande reportage.

*Vill ni läsa mer om Berggrens triangelmodell så tror jag den korrekta referensen är Är svensken människa? Gemenskap och oberoende i det moderna Sverige. (2006) (skriven tillsammans med Lars Trägårdh)

Bookmark and Share

Kommentarer

Kommentar från zooey
Tid: 3 juni 2009, 20:45

Eurytmi är ren och skär religionsutövning–det är en andlig aktivitet. (Och jag tror att det är en anledning till att barnen tycker så väldigt illa om eurytmin; den tas på sådant högtidligt allvar av de vuxna. Dessutom utan att någon någonsin förklarar för barnen vad detta trams går ut på!) Se t ex:

”In a certain sense, we take from earthly life only the physical medium, the actual human being who is the tool or instrument for eurythmy. But we allow this human beingto make manifest what we study inwardly, what is already prepared in us as a result of previous lives; we transfer this to our limbs, which are the part of us where life after death is being shaped in advance. Eurythmy shapes and moves the human organism in a way that furnishes direct external proof of our participation in the supersensible world. In having people do eurythmy, we link them directly to the supersensible world.” [Rudolf Steiner, ART AS SPIRITUAL ACTIVITY (Anthroposophic Press, 1998), p. 247.]

Ett intressant citat att ha i bakhuvudet när man ser på Anders och Måns. (Det måste vara den bästa eurytmifilmen nånsin!)

Sen tänkte jag påpeka att Wikipedia-artiklarna är skrivna av waldorffantaster. De brukar vara väldigt tillsnyggade och menlösa. T ex brukar Steiners egna uttalanden om eurytmi plockas bort till förmån för ”eurytmi är en dans” (typ). (Värt att ha i åtanke för den som ev är småsugen på att välja waldorfskola till barnen.)

Openwaldorf är bra.

Steinerpress är också så generösa att man kan ladda ner ett antal av Steiners verk om barn och pedagogik som pdf:er.
http://steinerbooks.org/research/archive.php#waldorf

Det finns flera verk där som såväl föräldrar som (skol-)politiker borde sätta sig in i!

Skriv en kommentar