Main menu:

Mina böcker

Gud finns nog inte
finns i tryck på svenska, engelska, tyska, spanska, italienska, danska, polska, holländska, persiska och som e-bok på engelska.

Prenumerera!

Sök på sidan

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Länkar

juni 2009
M T O T F L S
« Maj   Aug »
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  

Kategorier

Gudsimperiet slår tillbaka

Det var bara en tidsfråga innan kampanjen Gud finns nog inte skulle få sin religiösa motreaktion. Nu kommer hemsidan www.gudfinnsnog.nu, driven av Roger Arnfjell, ”tidigare pingstpastor och numera egenföretagare”, där man får anta att argument för Guds existens kommer att radas upp som på ett … eh… radband?

Först ut är två artiklar som handlar om historicitet och om det finns några bekräftelser av de bibliska händelserna utanför Bibeln. Och det finns det, givetvis. I en bok som Bibeln, som i alla fall delvis handlar om historiska händelser, vore det mycket förvånande om ingenting stämde med andra historiska källor.

Det är inte riktigt det som är poängen med den här typen av bibelkritik. Istället frågar den sig om det finns några bekräftelser av de centrala bibliska händelserna utanför Bibeln. Och där är det värre. Här är exempelvis tre inslag i Bibeln som inte går att bekräfta med hjälp av oberoende källor:
– Skapade Gud jorden på sex dagar?
– Var judarna förslavade i Egypten? (Inträffade händelserna beskrivna i Andra Mosebok?)
– Fanns Jesus på riktigt? Enligt www.gudfinnsnog.nu bekräftas detta av ”Josefus, Suetonius, Tallus, Plinius den yngre, Talmud, och Lucius.”

Låt oss granska det här sista påstående lite närmare.
Josefus (37-100) är den enda oberoende referens som tas på allvar av allmänhistoriker. Det betyder inte att den anses som sann och oberoende, utan att det finns en livlig debatt om den verkligen är just sann och oberoende. Ett problem är att delar av Josefus referens till Jesus är uppenbara senare tillägg. Josefus var jude och texten refererar till Jesus som Messias, inget som en jude skulle tillåta sig utan att ha konverterat, något som ingen påstår att Josefus gjorde. Det här gör att vi inte har en aning om vilka delar av texten som är sanna. I vilket fall är texten skriven år 93 av någon som aldrig träffade Jesus själv, eller ens träffade någon som träffat Jesus själv. Istället skriver Josefus utifrån berättelser han fått från kristna. Josefus är den bästa oberoende källan som finns, men är alltså tvivelaktig.
Suetonius levde ungefär åren 70-130 och skrev om bråk runt en person vid namn Chrestos (ett vanligt slavnamn i den här stavningen) – inte Kristus. Bråket han beskriver inträffade också 20 år senare än då Jesus ska ha levat.
Tallus lär ha beskrivit om en solförmörkelse, vilket tolkades av historikern Sextus Julius Africanus (som skrev på 200-talet) som förmörkelsen vid Jesus korsfästning. Tallus originaltext finns inte bevarad.
Plinius den yngre nämner i ett brev skrivet ca år 112 problemen han som provinsguvernör hade med de kristna. Men det som behöver utomstående bekräftelse är inte om det fanns kristna år 112, utan om det fanns en Jesus år 30.
– Den Yeshu som beskrivs i Talmud, i texter skrivna mellan år 70-200, hade bara fem lärljungar och blev hängd.
– Det är lite oklart vem Arnfjell menar med Lucius, men det finns en romersk satiriker vid namn Lucian som under andra århundradet ironiserade över att kristna anser sig odödliga.

Inte mycket till oberoende bekräftelser. Man undrar om alla ”bekräftelser av de bibliska händelserna från källor utanför Bibeln” som Arnfjäll radar upp är av lika låg kvalitet?

Annat som finns på www.gudfinnsnog.se är en berättelse om en man som blev ”Frisk från Aids” då han vände sig till Jesus (behöver kristna sjukvård?), samt – förstås – en hel del ironiserande över Christer Sturmarks person.

Är detta det kristna svaret på Humanisternas kampanj? Bättre kan de. Får vi hoppas.

————————————–

Edit: Det finns mer att läsa om samma ämne hos Terra Incognita.

Bookmark and Share

Kommentarer

Kommentar från Roger
Tid: 11 juni 2009, 9:33

Tack för uppmärksamheten Lindenfors. Det var mycket högtravande att bli kallad för ”Gudsimperiet”. Det är ju min privata blogg.
Är det samma värde på övrig klassificering i dina inlägg läser jag dem med mer eftertanke än du anger behövs för det jag skrivit.
mvh Roger Arnfjell

Kommentar från Patrik Lindenfors
Tid: 11 juni 2009, 9:40

Klart du ska uppmärksammas! Du har ju svarat på kampanjen!

Titeln var menad som ett skämt. Jag kan tillägga att samma blogginlägg finns på Humanistbloggen med en annan titel. Jag tar ut svängarna mer här hos mig själv.

Pingback från Terra incognita :: Ett exempel på total frånvaro av källkritik :: June :: 2009
Tid: 11 juni 2009, 10:11

[…] Mer i samma ämne på Lindenfors blogg […]

Kommentar från zooey
Tid: 11 juni 2009, 11:58

Ja, men det var ju lite mer ödmjukt än vanligt, brukar inte gudsimperiet slå till med ett gud finns punkt slut. Gud finns *nog* var ju ett steg i rätt riktning.

Är inte ministern som är ansvarig för sjukvården en kristen (Kd)? Hon borde kunna fixa besparingar inom den offentliga sjukvården. Det är bara de nedrans ateisterna som kommer att fortsätta kosta pengar, de vägrar ju bli friska med Jesus.

😉

Pingback från Ett test! « Herr Kobras iakttagelser!
Tid: 11 juni 2009, 12:00

[…] svammel som alltid används av den typen av fundamentalistiska kristna. Lite kritik kan ni hitta här ifall ni är […]

Kommentar från Björn Nilsson
Tid: 11 juni 2009, 13:36

Jag bläddrade i några böcker och där fick han vars anhängare orsakade bråk i Rom heta Krestos. Och dessutom verkar de ha varit extrema judar, i alla fall som romarna uppfattade dem. Kejsar Claudius sparkade ut dem och aposteln Paulus mötte några av dem i Grekland har jag för mig. Detta är för klent underlag för att få det till att en Kristus enligt evangeliernas modell existerat. Däremot kan det ju ha funnits någon religiös ledare som sedan blev föremål för en massa fantastiska historier (en del av dem lånade från egyptisk religion). För att få mer trovärdighet slängdes några kända och daterbara namn i i berättelserna, som Augustus, Pontius Pilatus etc. Dock: detta kan inte föras vidare till något slags ”bevis för Guds existens”, inte ens om man skulle hitta något dokument som visar att Jesus verkligen fanns.

Pingback från Jag hade väntat mig lite bättre ammunition från “Gud finns nog inte”
Tid: 11 juni 2009, 17:54

[…] “Guds imperiet slår tillbaka” skriver Patrik Lindenfors om min blogg. Det nämns också om detta på Humanistbloggen där det heter att “debatten är igång”. Jag hade faktiskt vänta mig mer distinkta kommentarer från särskilt Lindenfors som tydligen doktorerat i Zoologisk Ekologi. […]

Kommentar från Riccardo
Tid: 11 juni 2009, 19:12

På wikipedia finns en version av Testimonium Flavianum, där de ifrågasatta (eller ja, falska) delarna av Josefus text är i fet stil, medan resten – av många forskare – anses vara autentiska.
Naturligtvis är det omöjligt att veta vilka forskare som har rätt, men det finns i alla fall delade meningar inom forskarkåren om ifall Josefus verkligen skrev om Jesus.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Testimonium_Flavianum

Men snälla, jämför inte Kristendom med Star Wars. Jag gillar visserligen Star Wars-filmerna, men jag tycker faktiskt inte att det går att jämföra 😉

Kommentar från Patrik Lindenfors
Tid: 11 juni 2009, 21:44

Sorry, kunde inte låta bli…

Kommentar från zooey
Tid: 11 juni 2009, 22:50

Lite beklagligt, men gudsimperiet slår tillbaka i maskeradkostym… eller något:
http://twitter.com/humanisterna

Kommentar från Patrik Lindenfors
Tid: 12 juni 2009, 10:50

Den låter vi självdö av ointresse, zooey. Den var inte ens särskilt rolig.

Kommentar från l_johan_k
Tid: 12 juni 2009, 12:13

Den där AIDS-historien är fanimej ruskig.

Kommentar från Anya
Tid: 13 juni 2009, 10:57

Jodå Jesus har funnits. Tillsammans med en massa andra som påstod sig vara Messias.
Här är en man som levde 200 år efter Jesus och gjorde samma saker som Jesus. Gick på vatten, dog uppstod efter 3 dagar och annat 🙂
http://en.wikipedia.org/wiki/Apollonius_of_Tyana

Kommentar från Anna Witt
Tid: 13 juni 2009, 13:47

Läser, bgrundar och förvånas över debatten. Din källkritik hade *nog* haft mer tyngd om du för övrigt inte varit så nedlåtande. Och Lidenfors ironiserar över dig, det är inte bättre…

Jag trodde nog att debatten skulle hamna ett snäpp högre….

Men det är ju så med trosfrågor, dem går ju inte att bevisa vetenskapligt – dom måste upplevas personligt. (nej, jag menar inte om underbyxor)

Själv har jag haft en tro sedan ungdomsåren, genom en helt osannolik, otrolig händelse – uppenbarelse – som fick mig att förstå vem jag var och att det fanns en älskande Gud.. och det var inte sista gången jag *hörde och såg* från det gudomliga.

Och att bevisa för någon att mina erfarenheter av Guds existens vore inte bara omöjlig utan även förlöjligande av det som jag aktar högst av allt.

Nej.. jag är inte en dogmatisk, bokstavstrodende kristen som pratar Jesus hela dagarna. Men när en sådan här debatt vaknar till liv – då går jag till försvar, för det som betyder mest av allt i mitt liv – min tro på Gud och Jesus.

Lite om mig: Jag är ansedd som klok och förnuftig människa, med fötterna på jorden mao inte någon halelujande i tid och otid.

Jag har inte varit med i någon församling på många år – pga inre strider och käbbel i större delen av kristenheten och det fruktansvärda kontroll behovet som frodas bland de som kallas för troende.

mvh Anna

Pingback från Lindenfors blogg » Är www.gudfinnsnog.nu en parodi?
Tid: 14 juni 2009, 22:49

[…] ursprungsinläggen om de historiska beläggen för Jesus existens, som synades både av mig och Terra Incognita, så kom det förstås svar på tal på sidan. Inga konstigheter så långt. […]

Skriv en kommentar