Main menu:

Mina böcker

Gud finns nog inte
finns i tryck på svenska, engelska, tyska, spanska, italienska, danska, polska, holländska, persiska och som e-bok på engelska.

Prenumerera!

Sök på sidan

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Länkar

oktober 2010
M T O T F L S
« Sep   Nov »
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Kategorier

Tännsjö på Newsmill: Elever ska få en möjlighet att kritiskt granska religioner

Torbjörn Tännsjö blandar sig nu i debatten om läroplanen. Formuleringskonst när den är som bäst!

Går det att förstå västerländsk historia, eller för den delen svensk historia, utan kunskap om kristendomen? Nej, i långa stycken är detta omöjligt. För att förstå varför systematiskt och kritiskt (vetenskapligt) sanningssökande bestraffats, ofta med döden, under vad vi brukar kalla medeltiden, och långt fram i modern tid, måste man känna till den kristna föreställningen om hur världen uppkommit, jordklotets plats i universum o.s.v. Ja, man måste ha hört talas om hur akademin i Aten slutgiltigt stängdes år 529 av den kristne kejsaren Justinianus. För att förstå varför naturvetenskapliga teorier som Darwins utvecklingslära under långa tider haft svårt att hävda sig i samhället – och fortfarande så i dagens USA – måste man känna till hur kristendomen föreställer sig arternas uppkomst och människans plats i vad man kallar skapelsen. För att förstå det systematiska västerländska kvinnoförtrycket måste man känna till vad Paulus haft att anföra om kvinnans plats i församlingen.

För att förstå ett fenomen som antisemitismen måste man förstå varför kristna firar påsk och man måste känna till vad kristna auktoriteter som den heliga Birgitta och Martin Luther haft att säga om judarna. För att förstå fördomar mot utvecklingsstörda är det nödvändigt att känna till samme Luthers syn på dem som varelser utan själ (inga riktiga människor). För att förstå en förtryckande sexualmoral med fördömanden av homosexualitet måste man känna till vad bibeln har att säga om män som ligger med män. För att förstå varför aborter kriminaliserats, varför preventivmedel förbjudits och varför kvinnor tvingats, och fortfarande på många håll tvingas, att avstå rätten till sin sexualitet måste man känna till den kristna sexualmoralen. För att förstå hur grymma och underliga strafftraditioner överlevt långt fram i modern tid måste man förstå vad som sägs om brott och straff i bibeln. För att förstå hur den västerländska civilisationen lagt världen under sig genom erövringskrig och folkutrotning måste man känna till vad bibeln har att säga just om krig och folkmord.

Kanske finns det också ett och annat positivt inslag i samhällsutvecklingen, som bäst förklaras med hänvisning till kristet inflytande. Någon har tänkt att kampen mot slaveriet har haft hjälp av kristna föreställningar om alla människors lika värde. Det kan ligga något i den spekulationen.

Läs hela artikeln på Newsmill!

Bookmark and Share

Kommentarer

Kommentar från Jonas Sjöstrand
Tid: 14 oktober 2010, 10:39

Den del av Tännsjös artikel som du citerar är träffsäker och välformulerad, men jag förstår inte riktigt argumenten i resten av artikeln. Hans argument verkar vara ungefär så här:
Vissa aspekter av religion passar bäst att lära ut på timmarna i historia och samhällskunskap och då kan gott fokus ligga på kristendomen. Andra aspekter passar bättre att avhandla under religionstimmarna men då är det plötsligt naturligare att alla religioner får lika mycket uppmärksamhet! Exempel på historiska och sociala aspekter hittar vi i styckena som du citerar. Exempel på aspekter som bör ligga inom religionsämnet hittar vi i ett senare stycke:

”Religionsundervisningen bör rimligen syfta till att ge kunskaper om de olika religionerna. Kring vilka föreställningar och seder är de uppbyggda? Vilka gudar antar de existensen av, vilka egenskaper tillerkänner de dessa gudar? Förnekar de att människan är dödlig? Hur tänker de sig i så fall odödligheten? Inrymmer de föreställningar om kroppslig uppståndelse? Vad tänker de sig i så fall sker med kroppen mellan död och uppståndelse? Tror de på själavandring? Är den tron förknippad med en tanke om personlig överlevnad eller ej? Håller de sig med föreställningar om himmel och helvete? Hur är dessa i så fall lokaliserade? Hur befolkas de? Vilka rent naturvetenskapliga antaganden gör de? Inrymmer de föreställningar om ”under”? Lär de att vissa människor kan gå på vatten och uppväcka döda? Hur förhåller sig dessa läror i så fall till hur vi uppfattar att världen faktiskt är beskaffad (sådant som lärs ut i biologi, fysik och kemi)?”

Vad jag saknar är ett argument för att skolan bör fokusera på kristendomen när den lär ut t.ex. varför aborter har kriminaliserats men inte när den lär ut t.ex. vad religionerna säjer om livet efter döden.

Kommentar från Camilla Grepe
Tid: 14 oktober 2010, 15:22

@Jonas Sjöstrand
Kanske för att det första faktiskt blivit en politisk fråga, men det andra bara är en religiös idé?

Kommentar från Jonas Sjöstrand
Tid: 15 oktober 2010, 10:12

Jo, men läror om livet efter döden påverkar samhället även om dom inte diskuteras i parlamenten. Och kristendomens lära om detta har säkerligen haft större inflytande på vår kultur än andra religioners.

Skriv en kommentar