Main menu:

Mina böcker

Gud finns nog inte
finns i tryck på svenska, engelska, tyska, spanska, italienska, danska, polska, holländska, persiska och som e-bok på engelska.

Prenumerera!

Sök på sidan

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Länkar

mars 2015
M T O T F L S
« Feb   Apr »
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  

Kategorier

Högerkristen lobbyfond köper akademisk trovärdighet på svenska universitet

Står vetenskap och religion i konflikt med varandra? Det beror förstås på vad man menar och vem man frågar. Olika forskare och filosofer ger olika bud, främst beroende på vad man menar med ”vetenskap” och ”religion”. Men det vore verklighetsfrånvänt att inte se att den vetenskapliga metoden står i konflikt med vissa religiösa tolkningars sanningsanspråk, men samtidigt att all religion inte står i konflikt med all vetenskap. Så en dialog vore väl välkommet? Nu börjar ett treårigt projekt på Uppsala universitet i just den andan: Cusanus, naturvetenskap och religion – ett forum för dialog och utbildning.

Så här säger Ulf Danielsson, professor i teoretisk fysik vid Uppsala universitet (och han är ju vanligtvis klok):

Naturvetenskapen utvecklar ständigt vår syn på människans plats i universum och utmanar samtidigt gamla föreställningar. I en värld där religionen spelar en allt större roll är det oundvikligt att framstegen också ger grogrund för konflikt. Projekt av detta slag, med potential att bidra till en konstruktiv dialog om en av vår tids viktigaste frågor, är därför mycket välkomna. Förutsättningarna är goda att i Uppsala åstadkomma något riktigt betydelsefullt.

Så långt helt ok. Men läser man mer börjar man ana ugglor i mossen.

Detta är ett lovande projekt och dialogen mellan religion och naturvetenskap förblir angelägen. Det finns en bedräglig bild av oförenliga motsatser mellan tro och vetenskap som måste utmanas och problematiseras. Under mina år som forskare i mötet mellan teologi och naturvetenskap har det blivit allt tydligare att de stora frågor som utmanar mänskligheten idag kräver en konstruktiv samverkan också mellan dessa två kunskapsområden, säger ärkebiskop Antje Jackelén.

Bedräglig minsann! Nåja, Jackelén är trots allt ärkebiskop, så hon kanske måste säga så? Men det blir värre.

Frågor som kommer att beröras är vilka utmaningar som naturvetenskapliga teorier och resultat reser gentemot religiös tro: Är det hållbart att i ljuset av evolutionsteorin anse att det finns en unik mänsklig natur, att människan är rationell, har en fri vilja och kan avgöra vad som är gott och ont? Kan man tro på en gudomlig skapare av universum och samtidigt acceptera Big Bang? Innebär de naturvetenskapliga orsaksförklaringar som kan ges till religiös tro, att denna därmed bortförklaras och bör anses irrationell? Eller kan det tvärtom vara så att det finns en djup enighet mellan vetenskap och religion och att konflikttänkandets utbredning egentligen beror på en sammanblandning av naturvetenskap med vissa ateistiska eller naturalistiska övertygelser? Hur kan man samtala om dessa och andra frågor på ett konstruktivt sätt? Och vilka perspektiv kan teologi, religion och religionsfilosofi bidra med för att fördjupa diskussionen?

Det luktar lite sunkigt, gör det inte? Luktar lite som … Templeton foundation? Och det är ingen slump – visst är det Templeton som i vanlig ordning pumpar in miljoner för att köpa akademisk trovärdighet åt religion. Vi har tidigare här på bloggen uppmärksammat Templeton då världens främsta vetenskapliga tidskrift Nature publicerade en oerhört kritisk artikel över Templetons metod att finansiera åsikter på universitet, främst i USA. Så här skrev jag då:

Pengarna stiftelsen delar ut går till alla möjliga och omöjliga projekt. ”Mycket pengar slösas på nonsensidéer” säger Harold Kroto, en nobelprisbelönad kemist vid Florida State University, Tallahassee. Templeton hade för sig att neurovetenskap, psykologi och fysisk skulle kunna öka förståelsen för andliga frågor, som till exempel förlåtelse, moral och verklighetens natur. Stiftelsen donerade därför 2001 8,2 miljoner dollar för att skapa Institutet för forskning på ”obegränsad kärlek” vid Case Western Reserve University, Cleveland, Ohio.

Det har också läckt dokument som visar hur den nuvarande ordföranden för stiftelsen, John Templeton Jr., donerat 450 000 dollar till National Organization for Marriage (NOM). Lägg till det en donation från Josephine Templeton, Johns fru, på 100 000 dollar. NOM är den organisation som hårdast arbetat mot homosexuella äktenskap i alla delstater i USA och lobbat envetet mot homosexuellas rätt att adoptera barn. I läckta taktikdokument har det även visat sig att organisationen försökt tussa ihop homosexuella mot afro-amerikaner och arbetat mot spansk-amerikaners assimilation i samhället. (Ni kan läsa mer om NOM och Templeton hos Jerry Coyne, och om NOM specifikt hos Human Rights Campaign, en organisation som arbetar för HBQT-rättigheter i USA).

Det är alltså känt att ordföranden för stiftelsen har en homofob agenda och att stiftelsen länge försökt (och lyckats!) korrumpera amerikanska universitet med sina miljoner. Det är denna organisation Svenska kyrkan och Uppsala universitets teologer gått i säng med. Och det finns fler deltagare:

Projektet är ett samarbete mellan Teologiska institutionen vid Uppsala universitet, Svenska kyrkan och Sigtunastiftelsen/Agora for Biosystems. Dessutom medverkar Chalmers tekniska högskola, Equmeniakyrkan, Ibn Rushd, Teologiska högskolan Stockholm samt Verbum förlag.

(Kan någon förklara vad Chalmers har i den där gruppen att göra?)

I sin iver att få resurser att köpa akademisk trovärdighet för har alltså Svenska kyrkan och flera olika svenska teologiska institutioner tagit emot pengar från en amerikansk högerkristen homofob lobbygrupp. Snyggt. (Formellt fel? Nej. Klandervärt? Definitivt.)

Bookmark and Share

Skriv en kommentar