Main menu:

Mina böcker

Gud finns nog inte
finns i tryck på svenska, engelska, tyska, spanska, italienska, danska, polska, holländska, persiska och som e-bok på engelska.

Prenumerera!

Sök på sidan

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Länkar

september 2015
M T O T F L S
« Aug   Okt »
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930  

Kategorier

Åhlens reklambild med hijab – bra eller dåligt?

Humanisterna har blivit ombedda av en frågeställare att säga något om Åhlens tilltag att göra en reklambild med hijab. Hijaben är ju en kvinnoförtryckande religiös patriarkal symbol samtidigt som den bara är ett klädesplagg. Rätt eller fel av Åhlens? Per Dannefjord svarar.

Vi är helt eniga om att slöjan, för många kvinnor, representerar och är uttryck för ett kvinnoförtryck. Det betyder emellertid inte att vi måste tillskriva klädesplagget samma betydelse för alla kvinnor som bär den. Att slöjan är en religiös symbol för vissa kvinnor (och män) betyder inte alls att den är det för alla. Vilka delar av kroppen människor väljer att dölja betraktar jag som deras ensak. Det finns förvisso en mängd normer och ett socialt tryck som påverkar oss, men det gäller inte bara slöjan eller muslimska kvinnor. Det pågår nu exempelvis en debatt om den ojämlikhet som kommer till uttryck i att män får visa brösten medan kvinnor inte får det. Många kvinnor skulle hålla med om att denna skillnad är förtryckande och uttryck för en sexualisering av kvinnors kroppar, men de skulle ändå välja att ha kläder på överkroppen, även på stranden. Jag har svårt att se något fel i det valet. Lika svårt har jag att principiellt motsätta mig att en kvinna har en slöja på huvudet. Vi ska arbeta mot kvinnoförtryck, men vi ska inte göra det genom att ställa krav på att kvinnor klär sig på ett visst sätt. Att säga att slöjan i sig är problematisk är att frånta kvinnor det valet och det skulle jag inte kunna ställa mig bakom. Jag tycker på motsvarande sätt att det är helt ok att kvinnor låter bli att gå barbröstade på stranden. Det finns kvinnor som helt enkelt känner sig bekväma i slöja och det finns kvinnor som tycker att det är snyggt. De kanske inte är i majoritet, men det spelar för min del ingen roll. Jag vill inte ersätta ett förtryck med ett annat. Det ligger en förtryckande sexualisering vår syn på kvinnliga bröst också, men att därför kräva nakna bröst är i mitt tycke lika förtryckande som att kräva täckta.

Huruvida Åhlens kampanj har med religion att göra vet vi inte. Det jag uppfattar är en öppenhet för det faktum att många kvinnor i Sverige bär slöja. Det har jag svårt att se som något negativt. Svenska kvinnor ser ut på många olika sätt och jag kan inte se något fel i att Åhlens visar upp en större mångfald än vi är vana vid, även om det naturligtvis sker i kommersiella syften. Jag skulle kunna problematisera många aspekter av de kläder som modeindustrin vill sälja, men att en kvinna har en sjal på huvudet är inte en av dem. Jag tycker dessutom att bilden snarare gör slöjan till en modedetalj än till en religös symbol. Min gissning är att den kommer att bidra till att icke-muslimska kvinnor tycker att stilen är snygg, vilket är ett utmärkt sätt att göra det eventuellt religiösa innehållet mindre viktigt. Det är dock min bedömning och där kan jag ha fel i sak, det får tiden utvisa.

Detta betyder inte att vi ska bli mindre kraftfulla och tydliga i kampen mot religiöst förtryck eller förtryck mot kvinnor, men att protestera mot att kvinnor i slöja synliggörs är i mitt tycke helt fel väg att gå. Det vi vill är att skapa en värld där alla får välja själva. Då är slöjan ett klädesplagg bland många andra, och det ska vi låta den vara för de kvinnor som redan uppfattar den så. De ska inte behöva skuldbeläggas eller osynliggöras därför att de bär ett klädesplagg som andra uppfattar som en religiös symbol. De finns och det tycker jag att vi ska bejaka. Jag ser alltså kampanjen som en positiv utveckling snarare än som ett steg bakåt. Att vi går bakåt i en mängd andra avseenden är djupt problematiskt, men jag ser inte att Åhlens bidrar till det med sin kampanj.

Bookmark and Share

Kommentarer

Kommentar från Åsa Nilsonne
Tid: 29 september 2015, 10:27

I mångfaldens namn skulle jag samtidigt vilja se en manlig modell med sikisk turban, en manlig modell med yamulke, en kvinna i sari (hon kanske inte gör reklam för sarin, men för solglasögon eller läppstift …)

Kommentar från Chris Lundberg
Tid: 29 september 2015, 13:21

H&M har turbaner i sin reklam.
Indiska har säkert haft saris.

I mångfaldens namn rekommenderar jag att vi slutar låtsas om att hijaben är en kulturell variation i mängden och ser den grovt förtryckande struktur som finns både i världen och i Sverige.

I humanismens namn så borde vi ha som första prioritet i den här debatten att stödja de flickor och kvinnor som tvingas till det här, att få möjlighet att uttrycka sin egen mångfald.

Skriv en kommentar