Main menu:

Mina böcker

Gud finns nog inte
finns i tryck på svenska, engelska, tyska, danska, polska, holländska, persiska, som e-bok på engelska och snart även på italienska.

Prenumerera!

Sök på sidan

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Länkar

oktober 2015
M T O T F L S
« Sep   Nov »
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  

Kategorier

Hijab som feministisk frihetssymbol?

Här har ni en video som kommer att ge många feminister hjärnblödning. Ni har blivit varnade.

Kvinnan med budskapet – Hanna Yusuf – vill alltså claima hijaben som feministisk frihetssymbol eftersom hon genom att bära den vill visa att hon avfärdar tanken att kvinnors värde ligger i deras sexuella attraktionsförmåga.

Really?

Hon vill alltså claima en patriarkal symbol för att bekämpa patriarkatet – en symbol som i stora delar av muslimska världen tvärtom är själva tecknet på att kvinnor är underordnade (hint: det är därför kvinnor måste skyla sig och inte män, eller människor av båda könen). Hijaben är betraktad som fin och ibland även obligatorisk i dessa delar av världen för att den visar att man är lite mer religiös – den tillhör alltså helt och hållet ett patriarkalt religiöst tankesystem. Själva anledningen till att hijaben över huvud taget existerar är kvinnors sexuella attraktionsförmåga, det som Yusuf vill avfärda. Men istället för att avfärda det så bekräftar hon det. Där till exempel Femen kräver lika rättigheter för män och kvinnor genom att claima samma rättigheter för individer av båda könen (att få går barbröstade och bestämma över sina egna kroppar) kräver Yusuf olika rättigheter för individer av båda könen. Hijaben kan möjligen bli en feministisk symbol den dagen muslimer kräver rätten för båda könen att iklä sig den. Tills dess påminner argumentet mer om SD:s feministiska talesperson Paula Bielers när hon definierar sig som ”socialkonservativ särartsfeminist”. Särartsfeminism är möjligen en skruvad sorts feminism, för den som vill leka med ord, men det har inte mycket med jämställdhet att göra.

För att förtydliga: detta innebär inte att det vore rätt att förbjuda Yusuf att bära sin hijab – då blir hon bara en sorts martyr. Det innebär heller inte att det finns andra anledningar än att man är offer för patriarkalt förtryck att bära hijab (mode t.ex.), Det innebär heller inte att man inte kan kritisera västerländsk patriarkal kläd- och utseendenorm. Men det innebär att Yusuf agerar ”nyttig idiot” för det hon tror sig bekämpa.

Apropå hijab fanns en artikel om religiös kontroll i svenska förorter igår i Göteborgsposten. För att avsluta kan det passa att citera Imamen Ahmed Ghanem som påpekar att tvång är en dålig lösning både när kvinnor tvingas att ha hijab som när de tvingas att inte ha det.

– Jag tycker det är hemskt. Vi står på de utsattas sida oavsett vad för slags tvång det gäller. I vår predikan och i våra föreläsningar driver vi linjen att man ska visa hänsyn. Det gäller även religionsfriheten och att man inte ska lägga sig i hur andra klär sig, vare sig det är kvinnor eller barn.
Vad behöver göras åt saken?
– Jag tror att de som utsätts måste våga säga ifrån. Och sen måste vi fortsätta informera och bygga upp en kunskap för det här är kränkande. Men det är minst lika viktigt att inte klandra en kvinna som är beslöjad av eget val. Vi måste alla respektera varandra.

Bookmark and Share

Skriv en kommentar