Main menu:

Mina böcker

Gud finns nog inte
finns i tryck på svenska, engelska, tyska, spanska, italienska, danska, polska, holländska, persiska och som e-bok på engelska.

Prenumerera!

Sök på sidan

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Länkar

oktober 2015
M T O T F L S
« Sep   Nov »
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  

Kategorier

En riktigt pinsam reklamkampanj

Bolaget Skellefteå Kraft – som säljer verklig energi (sån som går att omvandla och mäta) – har en ny reklamkampanj där man säljer energirådgivning kring den där andra typen av energi (sån som bara finns fantasin). Så här skriver man på sin hemsida.

Våra senaste experter kan allt om olika energier i hemmet. De ger råd inom Feng shui, kristallenergi och hur man själv kan rensa sitt hem från dåliga energier. Allt för att du ska få bättre energi på platsen där du äter, sover och umgås.

Det här är ett så uppenbart och patetiskt sätt att försöka få sin kampanj viral att jag skäms för att skriva det här inlägget. Men helt utan uppmärksamhet går det inte att lämna kampanjen, för det är en reklamkampanj som är obehaglig på flera plan.

  • Dels förmedlar man tjänster åt människor som ägnar sig åt humbug. Man hjälper helt enkelt lurendrejare att finna lättlurade offer. Som Hanna Brus på Dagens Medicin skriver: ”Jag kan bara hoppas på att företagets avsikt inte är att profitera på eller driva med lidande, utsatta, sjuka människor som vill ”rena” sina hem. Kanske är det endast ett sammanträffande att Skellefteå hör till de kommuner som beviljar bidrag för elsaneringar. En åtgärd som gynnar saneraren snarare än den lidande.
  • Dels upplåter man plats åt människor med en verklighetsuppfattning som inte har så mycket med verkligheten att göra. Lite lyteskomik, om man så vill. Så här formulerar Mats Reimer det, också i Dagens Medicin: ”hur ser dessa tre andliga småföretagare på att vara parodisk underhållning när kraftbolaget vill göra viral reklam?
Reklamfirman Åkestam Holst som gjort kampanjen var de som drev med rysk homofobi genom en undervattensneonskylt som flörtade med ryska utbåtsmän: ”Welcome to Sweden – gay since 1944”. Om detta skriver de nöjt på sin hemsida: After a fortnight in the archipelago due east of Stockholm, the Singing Sailor’s reach was 1.5 billion people. Without any media money spent, The Singing Sailor created a 100 percent organic buzz. People from 146 countries have seen his video and he was on CNN to Moscow Times. The Nobel Prize committee tweeted the campaign and the Swedish Peace and Arbitration Society has been quoted in every possible media.
Tanken nu är att sådana som jag och ni ska kliva rakt in den här fällan och sprida reklamen indignerat över internet. Istället föreslår jag att ni stillsamt lämnar Skellefteå Kraft för något mer etiskt alternativ.
(För övrigt anser jag Kaosmagiker vara den bästa titeln någonsin.)
Bookmark and Share

Skriv en kommentar