Main menu:

Mina böcker

Gud finns nog inte
finns i tryck på svenska, engelska, tyska, spanska, italienska, danska, polska, holländska, persiska och som e-bok på engelska.

Prenumerera!

Sök på sidan

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Länkar

december 2015
M T O T F L S
« Nov   Jan »
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031  

Kategorier

Sherlock Holmes utan slutledningsförmåga

I USA har en kristen mamma (”Grace Ann”) oroat sig så mycket för sina barns fascination med Harry Potter att hon har skrivit en egen – kristen – version. I den är Dumbledore inte gay, utan gift – med Minerva McGonagall. De har en dotter – Hermione – en dotter som är annorlunda än andra andra barn i skolan för att hon är vår tids bästa häxa inte vill ha en karriär, utan stanna i hemmet. Sa jag att Dumbledore var pastor? Här är ett citat ur boken:

That was when a derisive laugh echoed through the cafeteria. A smug-looking young man about Harry’s age with slicked-back hair even paler blond than Luna’s and wearing a sweater vest and khakis strolled languidly down between the rows of tables.
”Please, ignore this fool,” Draco drawled smugly. ”Luna here thinks she can have a career even though she’s a woman; and women are stupid.”
Harry gaped at this horrible person. What a mean thing to say!
”Women shouldn’t not have careers because women are stupid!” Harry shouted indignantly. ”Women are not stupid at all! Women should not have careers because women are nurturing and loving and their gifts serve them best in the home!”

(EDIT: Notera att denna bok med stor sannolikhet är en bluff: en bok skriven med ett specifikt syfte för en specifik målgrupp i syfte att övertyga – ni vet, som Bibeln. Det ska bli jätteroligt att se om den här boken därmed avfärdas av kristna apologeter.)

Lagom till julhandeln har ett motsvarande exempel på ”Fan fiction for Christians” drabbat Sverige. Boken heter Fallet med den tomma graven och är skriven av  Per Ewert. Den handlar om Sherlock Holmes – fast i nutid – och det handlar (förstås) om Jesus. Eller som Per Ewert själv formulerat det:

Hur skulle världens främste utredare hantera historiens mest omtalade försvinnande? Detta är en hisnande resa genom det nutida England från askonsdag till påskdagens morgon där två av litteraturens mest kända gestalter, detektiven Sherlock Holmes och hans medarbetare Dr Watson genomför en skoningslös granskning av händelserna efter Jesu korsfästelse för att en gång för alla slå fast lösningen på fallet med den tomma graven.

Så hur skulle världens främste utredare hantera fallet? Förmodligen genom att konstatera att allt vi har att tillgå i form av bevismaterial är en bok. En bok som blivit nedkopierad genom många århundraden av partiska kopierare och som är skriven av partiska författare som inte själva var ögonvittnen. En bok som innehåller många uppenbara tillägg och direkta påhitt.

Men den Sherlock Holmes som vi möter i boken är inte riktigt den knivskarpa utredare som vi har vant oss vid att möta i andra böcker och filmer. Tanken att vara källkritisk avfärdar han väldigt summariskt. Istället påbörjar han en boklång utvärdering av själva vittnesmålen, som de är nedtecknade i Bibeln – som om de vore förstahandskällor.

Ok, med de förutsättningarna – och med tanke på att boken utspelar sig i nutid – då måste väl Sherlock i alla fall vända sig till den gedigna nutida forskningslitteraturen om opålitligheten hos ögonvittnen? Nej, den verkar han inte hört talas om. Kollektiva hallucinationer? Näpp. Men han kan väl i alla fall slås av tanken att det finns andra liknande mirakelhistorier – där man själv kan prata med nu levande ögonvittnen? Nä.

Faktiskt verkar den här Sherlock vara nästan oförmögen att ställa väsentliga frågor. Till exempel ägnas flera kapitel åt att fundera över frågan om Jesus kropp kan ha stulits ur sin grav. I slutändan blir bara några få alternativ kvar, som t.ex. att fiender stal kroppen, att anhängare stal kroppen, eller mirakelförklaringen (bara ett sorts mirakel, förstås, man behöver – tydligen självklart – bara värdera en enda sorts mirakel). Att anhängarna skulle ha stulit kroppen avfärdas eftersom många konspiratörer inte kan hålla en konspiration hemlig. Den logiska följdfrågan är (självklart) om det kanske bara var en eller två personer som stal kroppen – särskilt som de första rapporterna om den tomma kraven bara kom från en (Joh 20:1) eller två (Matt 28:1) eller tre (Mark 16:1) eller fem (Luk 24:10) vittnen. Men den frågan förespeglar aldrig Sherlock – det är ett mirakel.

Ingen lär bli övertygad av den här boken om att Jesus är Gud som inte redan är övertygad. Men boken är välskriven och flyter på bra. Och det är onekligen en surrealistisk läsupplevelse att tänka skarpare än självaste Sherlock Holmes.

Per Ewert som Sherlock

Läsanvisning: Boken radar upp en massa faktapåståenden varav en kunnig läsare kan konstatera att flera inte stämmer (nej, det var inte Johannes som skrev Johannesevangeliet, nej Bart Ehrman nämner inte 11 oberoende källor till att Jesus blev korsfäst, jo det finns kollektiva hallucinationer, etc.). Så man bör ha skeptikerglasögonen på sig genom hela läsningen. Men så fungerar inte hjärnan. Istället kommer den påstå att jag nu lärt mig vissa saker, fakta som den lydigt lagrar in i hjärnvindlingarna, utan källkontroll. Så även om det är roande att träffa på Sherlock Holmes som senil lämnar läsningen ändå en något olustig eftersmak.

Här kan ni läsa mer om boken.

Bookmark and Share

Skriv en kommentar