Main menu:

Mina böcker

Gud finns nog inte
finns i tryck på svenska, engelska, tyska, spanska, italienska, danska, polska, holländska, persiska och som e-bok på engelska.

Prenumerera!

Sök på sidan

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Länkar

december 2015
M T O T F L S
« Nov   Jan »
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031  

Kategorier

Remarkabelt grund analys av IS drivkrafter

Religiös politik är bara politik, en religiös stat är bara en stat och religiösa symboler är bara symboler? Eller vad menar Stefan Arvidsson i sin debattartikel Politik snarare än religion som lockar unga till IS? Det måste i alla fall vara den grundaste analysen någonsin, eller vad tycks om följande:

Religiös politik innebär att politiken motiveras med hjälp av teologiska föreställningar, men den är och förblir lika fullt i grunden politik. Det kalifat som IS-anhängare drömmer om är förvisso en religiös konstruktion, men vad kan bli mer politiskt än viljan att grunda en ny stat? Önskan att göra Gud till freds och dra en slöja över kvinnokroppen är förvisso förankrat i en tolkning av Koranen och haditherna, men viljan att dela upp könen och rangordna dem är politisk. Religion ger teologisk legitimitet, politiserade situationer och globala processer driver.
Alltsedan islamologen Jan Hjärpes ”Politisk islam” från 1983 har det inom den svenska religionshistoriska forskningen rått konsensus om detta synsätt.

Nej, det råder verkligen inget konsensus kring detta synsätt bland vare sig religionsvetare eller andra akademiker, hur skulle det kunna göra det? Politik är ju verktyget islamisterna använder för att förverkliga sin sjuka världsbild, inte ”grunden”. Det är lite som att hävda att finsnickeri i grunden handlar om verktygslådan. Men utan en förståelse av vad snickaren vill skapa är verktygsanalysen fullständigt tom. Om inte Arvidsson förstår ideologiers kraft behöver vi nog påminna om nazism, kommunism, anarkism, liberalism, socialism och libertarianism. Alla högst motiverande tankesystem; alla med politiken som verktyg.

Hur kan en religionsvetare inte se religionens starkt motiverande kraft både för gott och ont, dess förenklade sanningsanspråk, dess förmåga att skapa sammanhang och gemenskap, men bara inom gruppen? Makalöst.

Bookmark and Share

Skriv en kommentar