Main menu:

Mina böcker

Gud finns nog inte
finns i tryck på svenska, engelska, tyska, danska, polska, holländska, persiska, som e-bok på engelska och snart även på italienska.

Prenumerera!

Sök på sidan

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Länkar

januari 2016
M T O T F L S
« Dec   Feb »
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Kategorier

Blott Sverige svenska invandrare har

Vad bjuder oss uppriktigt Afrika?
Vad visa kan Amerika?
Vad Asien? Vad allt Europa
Jag trotsar öppet alltihopa.
Men Skandinavien – det är alladar!
Blott Sverige svenska krusbär har.

Carl Jonas Love Almquist
”Om svenska rim” (1838)

Som seriell utlandssvensk känner jag att den där dikten väl fångar den känsla av melankolisk hemlängtan man ibland kan drabbas av när man bor utomlands. För det är något speciellt med ”hemma” ändå, trots allt det makalöst fantastiska som ”utomlands” har att erbjuda. Men vad, förutom krusbär, röda stugor och sill & nubbe handlar det om?

En sak är att svenskar delar en mängd outsagda ”överenskommelser” – globalt sett extrema värderingar – det som jag beskrev i gårdagens blogginlägg om forskningen inom World Values Survey. Sådan här outsagd kunskap om hur samhället fungerar och outsagda riktlinjer om hur samhället ”bör” fungera i Sverige/Norden gör att jag exempelvis inte behöver förklara ”pappaledighet” för en svensk, varken det byråkratiska arrangemanget eller själva tanken på att en pappa kan stanna hemma från jobbet för att ta hand om sina barn. Inom andra ”kultursfärer” (i brist på bättre ord) är överenskommelsen en annan – att det är kvinnor som tar hand om barn. Liknande ”udda” svenska/nordiska/protestantiskt europeiska värderingar finns kring homosexualitet och kvinnors rättigheter i samhället. Det senare kan man belägga genom att exempelvis studera lagstiftningen i olika länder.

Vad händer då när någon från det nedre vänstra hörnet på World Value Surveys kulturgraf flyttar till oss här uppe i det övre högra hörnet? Behåller man värderingarna från ursprungslandet eller byter man till de värderingar vi har här?

Någon som forskat på detta är den ryska docenten Veronica Kostenko som genom WVS data undersökt främst muslimska migranters värderingar i åtta länder i Väst- och Nordeuropa, bland annat Sverige. (Tyvärr är studien bakom en betalvägg, men maila mig så kan ni få en kopia. Studien är ett konferensbidrag, så den har ännu inte genomgått grundlig peer-review.) Föga förvånande visar det sig att migranter hamnar mellan sitt ursprungslands och svenska värderingar, men att det också har med utbildning och ålder att göra, samt islam/religiositet – förstås. Eller med Kostenkos egna ord:

The results show that migrants are a little more conservative in their gender attitudes than local Europeans, but the influence of this factor is often overestimated, whereas age and level of education exceed migrant status and Islam as predictors of liberal or conservative gender attitudes. Moreover, attitudes towards women’s rights among migrants are very similar to the attitudes of the local population in any particular country. Consequently, migrants in the most liberal countries such as Sweden show more support for gender equality than locals in Germany or Switzerland. However, Muslim religion remains a robust medium-sized negative predictor of gender attitudes.

Forskningen sammanfattas i en helt makalös graf, som visar svar på frågor inom WVS som viktats ihop i ett ”gender equality index” (y-axeln). I många länder (de utan stjärna efter namnet, exempelvis Sverige) finns ingen statistiskt signifikant skillnad alls mellan migranters och inföddas attityder kring jämställdhet. Notera också att nysvenskar är mer feministiska än till exempel etniska tyskar och engelsmän.

Det finns en hel del följdfrågor man bör ställa till materialet, om varifrån migranterna kommit, om religion, ålder, och hur länge de bott i Sverige – grafen grupperar migranter med många olika bakgrunder tillsammans. Rent generellt bör man helt enkelt ta den här grafen med en nypa salt (snälla, gör nu det, istället för att trumpeta ut att det nu är bevisat att svenska invandrare i gemen är lika feministiska som etniska svenskar). De statistiskt värdefulla resultaten finns istället presenterade i tabellform, där det visar sig att en komplex kombination av land, ålder, utbildning, längd i landet och islam/religiositet förklarar hur man svarar på frågor kring jämställdhet. Så här sammanfattar Kostenko:

Regression modeling shows that migrant status [hur länge man bott i landet – om man är första generationen eller andra generationens migrant] and Islam have negative effect on gender equality support. The positive effect of education remains strong and robust in all the models. However, these within-country differences are smaller than between-country variation that is fairly high even among the most affluent societies of Europe.
[…]
Neither migration status nor Islamic culture and religion are the strongest predictors of conservative attitudes towards gender roles in a society. Age (youth) and education (higher levels) show the biggest explanatory power for this dependent variable among the predictors of individual level.

Notera att den här forskningen inte är slutkunskapen om migranters värderingar, bara en vägledning om sakers tillstånd. Ändock kan man kanske våga lägga till ytterligare ett ”krusbär” att längta hem efter – våra feministiska nysvenskar. Om vi tillsammans hjälps åt med informationsprojekt till nyanlända (som i Finland och Norge) och generell nolltolerans mot all form av misogyni kan vi kanske till och med kan hoppas att det förblir på det sättet.

__________________________

Edit: Staffan Lindberg, professor i Statsvetenskap vid Göteborgs universitet, tipsar om en grundligare publicerad och peer-reviewad studie på samma ämne som jag missat: Antje Röder and Peter Mühlau 2014 Are They Acculturating? Europe’s Immigrants and Gender Egalitarianism. Social Forces 92: 899-928. Den är gjord på European Social Survey-data och har följande Abstract:

A substantial share of Europe’s population consists of immigrants and the children of immigrants. Using European Social Survey data, this study examines whether the gender-egalitarian values of immigrants are shaped by the gender relations in their origin country and whether they adapt their values to the standards of their residence country. The analyses show that immigrants originating from countries with very inegalitarian gender relations support gender equality less than members of mainstream society. However, immigrants adapt their gender ideology to the standards of their residence country, and the origin context loses force over time. Both acculturation within the first generation and acculturation across the generations play a role; but women tend to “assimilate” within the first generation and more thoroughly than men.’

Så här ser delar av deras resultat ut i graf-form:

Bookmark and Share

Kommentarer

Kommentar från Thomas Jacobsson
Tid: 27 januari 2016, 6:21

Mkt intressanta och VIKTIGA informationer

Skriv en kommentar