Main menu:

Mina böcker

Gud finns nog inte
finns i tryck på svenska, engelska, tyska, spanska, italienska, danska, polska, holländska, persiska och som e-bok på engelska.

Prenumerera!

Sök på sidan

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Länkar

september 2016
M T O T F L S
« Aug   Okt »
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930  

Kategorier

”Religiösa friskolor fördjupar segregationen”

Idag skriver jag och flera andra styrelseledamöter i Humanisterna om religiösa friskolor på Dagens Samhälle.

Religiösa friskolor skapar och fördjupar segregationen i samhället. Staten bör inte finansiera verksamhet som får sådana konsekvenser. Regeringen bör nu därför ta initiativ till en utredning om religiösa skolors framtid, skriver ledamöter i Humanisternas förbundsstyrelse.
Medan det skulle betraktas som något fullständigt hårresande med särskilda skolor som inte släpper in barn med muslimska föräldrar, så accepterar och finansierar den svenska staten i praktiken det motsatta – särskilda skolor anpassade till barn med muslimska föräldrar. Effekten blir densamma i båda fallen: barn med muslimska föräldrar isoleras från andra barn och från resten av samhället. Ett aktuellt beslut från Skolinspektionen visar också att de riskerar få sämre utbildning i jämställdhet mellan könen.
[…]
Religiösa friskolor skapar och fördjupar segregationen i samhället. Staten bör inte finansiera verksamhet som får sådana konsekvenser. Denna kritik handlar inte om muslimska friskolor, utan om alla friskolor med konfessionell inriktning. Denna kritik handlar inte om att vissa skolor missköter sig, utan är principiell.

Läs hela artikeln här.
Bookmark and Share

Kommentarer

Kommentar från Christer Brodén
Tid: 25 september 2016, 22:47

En religiös friskola kan knappast vara intresserad av objektiv religionsfilosofi och religionsvetenskap. Inte heller av en kulturhistoria, som beskriver religionshistorien på ett rationellt sätt: Hur växte alla idéer fram och hur utvecklades de? Vårt tänkandes rötter och världsförklaringarnas historia.

Det ekonomiska värdet av kulturhistoria m.m. kan givetvis debatteras, men många är intresserade av sådant (eller av poesi, sekulär eller religiös). Våra förnuft mår dock ofta bra av sådana nöjen, den sortens tänkande.

Konfessionell undervisning är dock knappast bra för utvecklande grubbel. Det är ju inlärning av lärosatser: Tro detta och tänk inte vidare! Hur skall man sedan kunna integreras? Om man vägrar tänka?

Medger dock att Svenska Kyrkan slits sönder av ifrågasättanden av lärosatser. Tvivlandet är något som alltid bör läras ut. Präster som är bra på det, kan nog vara bra som lärare.

Kommentar från Anders Åberg
Tid: 26 september 2016, 9:39

En religiös skola är ju per definition ett organiserat försök att förhindra unga människor att tänka fritt.
Det känns fullständigt självklart att sådant måste vara förbjudet i ett civiliserat land.

Skriv en kommentar