Main menu:

Mina böcker

Gud finns nog inte
finns i tryck på svenska, engelska, tyska, danska, polska, holländska, persiska, som e-bok på engelska och snart även på italienska.

Prenumerera!

Sök på sidan

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Länkar

oktober 2016
M T O T F L S
« Sep   Nov »
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31  

Kategorier

Religionsvetarmöte 2016 – kort rapport från en utomstående

Så har jag då spenderat två dagar på ett möte med Sveriges religionsvetare. Efter några sessioner stod det klart för mig jag är naturvetare och har klara luckor gällande grundläggande teoribildning. Att delta i det här mötet var därför lite som att springa marathon tillsammans med Kenyaner: det handlade mycket om att beundra andras prestationer. Som tur är har jag viss vana av den här situationen från att jobba på Centrum för evolutionär kulturforskning, där alla befinner sig i samma situation hela tiden. Håll dessa brister i minnet när ni läser min korta betraktelse.

[Vad gäller okunskap går det att finna viss tröst i filosofin. Från Wikipedia: ”Sokrates blev kallad ”samtidens visaste man” av oraklet i Delfi. Detta höll han inte med om, men efter att ha samtalat med andra visa män ska han ha sagt: ”Jag är dock visare än han. Ty det förefaller som om ingen av oss vet något verkligt värdefullt, men han tror att han vet det utan att veta det, under det att jag varken veta det eller inbillar mig veta det.” Från detta kommer talesättet: ”Visast är den som vet vad han inte vet.”” I och med mina nyvunna insikter om mina kunskapsluckor har jag helt enkelt blivit lite visare.]

Religionsvetenskap är forskning som befinner sig i samtidens centrum. Oerhört många samtidsskeden påverkas av religion och det finns helt grundläggande frågor att intressera sig för, förutom förstås traditionerna i sig själva. Detta speglades i ämnesvalen som verkligen inte väjde för de svåra frågorna: Religion som civilsamhälle, kan samhället kräva “rätt värderingar” av samfunden? Hur definierar vi Islamism? Bör religionsvetenskap vara normativ? Äkta religion och oäkta? Är sexualitet religionens kärna? Var går gränsen mellan religion och mänskliga rättigheter? Är sekulariseringen en myt? Vilket förklaringsvärde har religion i radikaliseringsprocesser? Vad kan vi faktiskt veta om religionsgrundarna? för att nämna några.

För att ta ett exempel var den sista diskussionen, om källäget gällande Buddha, Jesus och Muhammed, oerhört intressant. Jag var medveten om det bristande källäget gällande Buddha och Jesus, men att det var så oerhört skakigt gällande även Muhammed visste jag inte om. Ok, hans roll i de historiska skeendena hade jag hört var osäker, men att även vår kunskap om de historiska skeendena i sig själva – till exempel de slag Muhammed sägs varit delaktig i – var så dålig var en nyhet för mig. (Men – för att förekomma eventuella myticister – absence of evidence is not evidence of absence.)

Den utan tvekan ointressantaste diskussionen uppstod i seminariet om Var går gränsen mellan religion och mänskliga rättigheter? med bland andra Mattias Gardell, där denne prompt proklamerade att ämnesvalet var märkligt; förmodligen står religion som proxy för islam och islam är i sin tur en proxy för muslimer, och han ville minsann inte vara delaktig i den typen av diskussion, så han pratade om västerlandets historiska skuld istället. Och fick inga mothugg. Jag är fascinerad över Gardells karismatiska förmåga att ”äga samtalet”, men hade hellre spenderat min tid i den andra salen där majoriteten av deltagarna befann sig för att diskutera om sexualitet är religionens kärna.

Förutom detta var diskussionerna genomgående lärda, informativa och upplysande på alla sätt och vis. Hur definierar man egentligen islamism, till exempel? Begreppet används för alla möjliga sorters rörelser, från IS till några som mest liknar KD. Numera är ju begreppet även värdeladdat med ondska. Dags för ett nytt begrepp? Eller frågan om det finns ”äkta” religioner och ”oäkta”? Med kristendomen som omedveten mall verkar New Age väldigt underligt, men nog kvalar det in som religion ändå. Scientologi likaså, underliga trossatser till trots. Men skämtreligionerna gör ju att gränsdragningen ändå måste finnas där. Men var? Och hur är det med sekulariseringen egentligen – blir världen mer eller mindre religiös? Är Sverige ett specialfall, eller är vår sekularisering också en myt? Och så vidare.

Kort sagt var det två väl spenderade dagar, där man i ena sekunden kunde fascineras över att någon kunde bibelcitat ur minnet, kapitel och vers, och i den nästa fick diskutera satanistiska offer-riter över lunchen. Jag fick lära mig hur mycket som helst.

Bookmark and Share

Kommentarer

Kommentar från Sven Svensson
Tid: 3 oktober 2016, 18:07

Tack för en intressant artikel. Jag är naturvetare från den geovetenskapliga grenen. Men jag har också pluggat religionsvetenskap. Synd att det inte var i Göteborg..
Jag kan tipsa dig om 2 böcker som reder ut kristendomens rötter och då mer specifikt Bibelns. RANDEL HELMS ”Gospel fictions” och kanske framför allt BART D. EHRMAN ”Jesus interrupted” Sen Khan man just också med stor behållning läsa HITCHENS ”The portable atheist”…..
Vänligen
/Sven

Skriv en kommentar