Main menu:

Mina böcker

Gud finns nog inte
finns i tryck på svenska, engelska, tyska, danska, polska, holländska, persiska, som e-bok på engelska och snart även på italienska.

Prenumerera!

Sök på sidan

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Länkar

maj 2016
M T O T F L S
« Apr    
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  

Kategorier

Kyrkan för människor som är ”andliga, men inte religiösa”

Bookmark and Share

Ikonoklaster

Bookmark and Share

Ett föredrag för alla er som hela tiden skjuter upp saker

Bookmark and Share

30 år gammal och återuppstånden? Jodå – vetenskapligt bekräftat är det också

Så här på påskdagen kan det väl passa med en vetenskaplig berättelse om återuppståndelse och pånyttfödande? Det handlar förstås om björndjur – djuren som verkar överleva vad som helst. Man har utsatt dem för uttorkning, fryst ner dem, kokat dem, strålat dem med radioaktiv strålning och skickat ut dem i rymdens vakuum – inget verkar ta kål på dem.

Inte ens döden, faktiskt – nu har man återupplivat et björndjur som legat nedfrusen (alltså, helt utan metabolism, dvs. död) i strax över 30 år. Man hämtade björndjuret från Antarktis i november 1983 och har låtit det ligga nedfruset sedan dess i 20 minusgrader.

Björndjuret nöjde sig inte med att överleva utan la även 15 ägg – varav 7 överlevde! Tala om att besegra döden. (Fast världsrekordet vad gäller att överleva nedfrusen håller nematoden Tylenchus polyhypnus, som överlevde 39 år. Det ni.)

Bookmark and Share

Intervju med Stephen Fry nominerad för ”2016 Sanford St. Martin Trust award for Interview of the Year” för ”excellence in religious broadcasting”

Det handlar om intervjun varifrån ovanstående klipp är hämtat. Idag då ”Gud är död” har en lite annan betydelse än normalt (Jesus dog ju igår och uppstår först imorgon efter … eh … ”tre” dagar) är frågan Fry ställer ett teologiskt intressant problem att fundera över. Det är ju enligt kristendomen vårt fel att ondskan släpptes in i världen. Eller rättare sagt, Adam och Evas. Det är därför Gud behövde dö, för att deras (dvs. vår) skuld var så stor att vi inte kunde sona den själva.

Så varför skapades jorden med de förutsättningarna? Man får anta att en allsmäktig allgod Gud hade kunnat skapa en bättre värld; samma religion menar ju att den faktiskt existerar –  himlen. Så vadan allt detta lidande?

För att återknyta till inlägget igår så har polyteism inget teodicéproblem. Det finns onda gudar, det finns goda gudar. Klart.

Bookmark and Share

En trevligare påskhistoria från en annan tid

Det finns många skäl att ha en högtid i närheten av vårdagjämningen. Ett skäl är det gammaltestamentliga – att fira tillfället då Guds dödsängel dödade alla förstfödda pojkar utom de judiska. Ett annat är det nytestamentliga – att fira att vi är sådana syndare att Gud var tvungen att ta livet av sig, fast bara på låtsas.

Men det finns trevligare myter att fästa vikt vid, om man verkligen känner ett trängande behov av en myt så här års. En är berättelsen om Ēostre eller Ostara, en gemensam europeisk fruktbarhetsgudinna vars historiska kult gått förlorat i historiens töcken. Det är i alla fall från henne ordet för påsk kommer på engelska och tyska – Easter respektive Ostern. (Det är ingen slump att orden liknar ordet för ”öst” – alla kommer från den protogermanska ordet austrōn som betyder ”gryning”.)

Eller så kan man läsa om vår egen kärleksgudinna Freja, vars roll i vårens inträde gestaltas här ovanför av den danske tecknaren Peter Madsen som bland annat tecknat serien Valhall varifrån bilden är hämtad. Det finns en ganska bra sammanfattning av Frejas bravader (och Brisingasmycket) på Wikipedia, särskilt på engelska. Som kärleksgudinna var Freja förstås speciellt hatad av Jahves präster, vilket får mig att fundera – undrar om världen hade varit bättre eller sämre om polyteismen fått leva kvar. Jag tror bättre – polyteismen innehåller till sin natur en större tolerans för oliktänkande. Men det går inte att veta.

Gå inte på faktoiden om Ishtar som cirkulerar på nätet. Tack till bloggen Hedniska tankar för inspiration till detta inlägg.

Bookmark and Share

Sent ska syndarna vakna – Svenska Akademien tar äntligen ställning mot dödsdomen mot Rushdie

I och med det förnyade mordkontraktet på Salman Rushdie som lagts ut av 40 statskontrollerade iranska medier har Svenska Akademien satt ner foten i Rushdie-frågan.

Akademiens ständige sekreterare skriver idag bland annat såhär i  Dagens Nyheter:

Domen och prispengarna är uppenbara brott mot internationell rätt och reglerna för umgänget inom världssamfundet och kan därmed på intet sätt vara förenliga med en normalisering.
Det faktum att dödsdomen utmäts som straff för ett litterärt verk innebär dessutom en allvarlig kränkning av det fria ordet. Principen om litteraturens oberoende från politisk kontroll är av grundläggande betydelse för civilisationen och måste försvaras mot angrepp från hämnare och censurvänner.
Svenska Akademien vill med detta protestera mot att dödsdomen över Salman Rushdie kvarstår och mot att statligt styrda medier tillåts underblåsa våld mot en författare.

Sådärja. Fast man har ännu inte löpt linan ut och appellerat till regeringen att ingripa – det som tydligen orsakade schismen förra gången Rushdie blev mordhotad för sitt skrivande. Ni vet, för 27 år sedan, då Kerstin Ekman och Lars Gyllensten ”avgick” i protest. Så egentligen har väl kanske ingenting förändrats…
Bookmark and Share

Alltings grund

Bookmark and Share

Jesus and Mo kommenterar de senaste islamistiska terrordåden

Bookmark and Share

En man och hans hund

Bookmark and Share

Tolerans är omöjligt att försvara

Bookmark and Share

Varning för den svenska omedvetna intoleransen

Bookmark and Share

The Gospel of Doubt

Bookmark and Share

Orduppdateringar

Bookmark and Share

EHF statement: ”Money vs people: Europe shameful deal”

Ahead of the European Council meeting in Brussels on 17-18 March 2016, the European Humanist Federation calls on the Council to fully respect its human rights commitments and to open safe ways to Europe for asylum seekers.

As humanists, we are committed to the building of a more open, free and equal society through an ethical approach based on humanism.

Refugees and migrants are first and foremost human beings who hold human rights and should be treated as such. Moreover, we believe that they do not only contribute economically and demographically to our societies, they also bring with them new cultures and traditions that make the European society rich and diverse.

According to the UN High Commissioner for Refugees, the number of people who have fled Syria is “the biggest refugee population from a single conflict in a generation”.

It is estimated that around 4.8 million people have left, and millions more are internally displaced. These refugees, including many children, have fled the indiscriminate attacks by Government forces on civilian residential areas; they have fled IS controlled zones, where IS enforce their strict interpretation of Islamic law, carrying out frequent public executions, including of those accused of apostasy, adultery or because of their real or perceived sexual orientation.

Europe can not turn a blind eye on them.

Yet those who survive the dangerous journey to Europe, with the hope that they will be greeted as human beings worthy of dignity and respect, are instead at times being met with attacks from far-right activists, alongside the rise of populist politics and xenophobia.

There are an estimated 26,000 unaccompanied children in Europe alone, who are vulnerable to trafficking, prostitution, and child labour.

All European Member States are committed by European and international human rights intruments to respect the human rights of all human beings, including refugees and migrants.

We fully support the eight key actions for refugee protection put forward by Amnesty International at the UN Human Rights Council to pressure all EU States to live up to their duties under the UN Convention on Refugees and the European human rights framework.

Europe should not abandon its values by shamingly trading people against money as it is about to do with Turkey, a country with a poor human rights record. The EHF therefore calls on the European Coucil to make a radical shift in its approach of the refugees crisis.

Bookmark and Share

Barnteckningar skildrar ett liv på flykt

Bookmark and Share

Grekisk mytologi vs. kristen mytologi

Bookmark and Share

Barnbok för blivande sektledare

Bookmark and Share

Söndagslöftet: Så är det i himlen

Bookmark and Share

Dogmatisk ateism? Jodå, och nu finns det forskning på det

Slår man upp ordet ”fritänkare” i Nationalencyklopedin står det så här:

fritänkare, person som i religiösa frågor inte erkänner någon läroauktoritet och därför står fri gentemot kyrkan och dess lära; i modernt språkbruk ofta detsamma som en som förnekar Guds existens.

Det låter väl finemang? En del ateister ser sig därmed per automatik som fritänkare – bara för att de är atister. Men man behöver inte spendera lång tid i diskussioner på nätet för att upptäcka att så är det inte alls. Tvärtom är många ateister precis lika dogmatiska som fundamentalistiska kristna – som om de vore ”ateistiska fundamentalister”. Är man ateist som värderar verkligt fritt tänkande – förmågan att ändra åsikt när man blir överbevisad – är det här skitjobbigt.

Men är det sant då? Är inte ”dogmatiska” ateister egentligen fria tänkare som bara är väldigt säkra på sin sak? Människor som inte krampaktigt håller sig fast vid sin sanning när det kommer nya evidens, utan bara personer som fritt kontemplerat evidensen kring gudarnas existens och dragit den enda möjliga slutsatsen?

För att undersöka dogmatism har Malgozata Kossowsk, Aneta Czernatowicz-Kukuczka och Maciej Sekerdej vid Jagiellonian University i Krakow gjort ett experiment på 116 studenter, varav ungefär en fjärdedel var universitetsutbildade och 13% var ateister. Först fick försökspersonerna fylla i frågeformulär som mätte hur svårt de hade att tolerera osäkerhet, hur dogmatiska de var i allmänhet och hur säkra de var på sin gudstro/ateism.

Det visade sig att människor som hade svårt att tolerera osäkerhet också var religiöst dogmatiska – och här spelade det ingen roll om försökspersonerna var religiösa eller ateister.

Försöket fortsatte sen med att man bjöd in försökspersonerna till att göra vad man sa var ett personlighetstest på universitet. Hälften blev frågade frågor som tvingade dem reflektera över osäkerheten i sina liv. Hälften frågades frågor som var neutrala och enkla att besvara. Sen följde en rad frågor om deras fördomar, t.ex. om homosexuella eller abortmotståndare.

Dogmatiska religiösa och dogmatiska ateister var, som man kunde förvänta sig, mer benägna att hålla med fördomsfulla påståenden om ”de andra”. Men i båda fallen så ökade benägenheten att hålla med om fördomsfulla påståenden om försökspersonerna först hade tvingats reflekterat över sin osäkerhet.

Slutsatser? Människor som har svårt att tolerera osäkerhet är mer benägna att bli dogmatiska ateister eller dogmatiska troende. Och båda grupperna reagerar på osäkerhet genom att bli mer fördomsfulla.

Det finns tack och lov viss forskning som indikerar att ateister trots allt är lite mindre dogmatiska än kristna. Men det här är ändå en tänkbar förklaring av det vi alla har observerat – att det existerar en delmängd ateister som är lika dogmatiska som religiösa.

Det är min bestämda åsikt att vi bör vara på vakt mot all dogmatism. ”Håll rent åt höger” manar man demokratiskt sinnade högerpartier. ”Håll rent åt vänster” är samma maning till demokratiska socialister. ”Håll rent mot dogmatismen” är det som gäller oss.
___________________________

Forskningsrapporten kan du läsa här. En del av den här bloggtexten är översatt från bloggen Epiphenomenons text om samma studie.

Bookmark and Share

Sufi-party i Tjetjenien…

Bookmark and Share

Okristligt

Bookmark and Share

George Martin 1926-2016

I förrgår dog George Martin, Beatles geniale producent, 90 år gammal. Det går inte att överskatta Martins betydelse för Beatles karriär och därmed för musikhistorien.

På videon här ovanför kan ni höra ett av hans inhopp som musiker, på piano (mellan 1:28-1:47). Martin visste vad han ville spela men var inte tillräckligt fingerfärdig pianist för att klara av det. Han löste resolut problemet genom att in spela sitt inslag en oktav lägre, på halv hastighet.

Här nedanför kan ni lyssna på Elenor Rigby, en av alla låtar George Martin gav en unik touch genom sina arrangemang – i det här fallet med en stråkensemble. Stråkarrangemang för ett rockband? Genialt. Det är bara att tacka för all den makalösa musiken.

Bookmark and Share

Humanisterna likställs med Svenska kyrkan vid Riksmötets årliga öppnande

I dag har det beslutats att Humanisterna ska likabehandlas med Svenska kyrkan i samband med Riksmötets årliga öppnande.

– Tidigare har gudstjänsten varit en del av öppnandet. Nu säger vi att kyrkan står för sin programpunkt och Humanisterna för sin, säger Kristoffer Bäckström, enhetschef vid Riksdagens enhet för besök och evenemang.

I praktiken innebär förändringen att information om både Svenska kyrkans och Humanisternas evenemang kommer att ingå i inbjudan som skickas till gästerna. I gengäld måste arrangörerna uppfylla riksdagens krav, som att lokalerna ska vara tillgängliga för funktionshindrade.

– Vi vill vara demokratiska och rättvisa, säger Kristoffer Bäckström.

Halleluja. Med myrsteg mot en sekulär stat.

Läs mer i DN.

Bookmark and Share

En rolig serie – i genomsnitt

Bookmark and Share