Main menu:

Mina böcker

Gud finns nog inte
finns i tryck på svenska, engelska, tyska, danska, polska, holländska, persiska, som e-bok på engelska och snart även på italienska.

Prenumerera!

Sök på sidan

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

Länkar

september 2014
m ti o to f l s
« Aug    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  

Kategorier

Gud skickar en hälsning till de afrikanska Ebola-offren

Detta apropå att en grupp biskopar, präster, profeter och evangelister i Liberia slagit sina kloka huvuden ihop och kommit fram till att Gud är arg på Liberia.

“God is angry with Liberia.” The statement released by the council declared, “Ebola is a plague. Liberians have to pray and seek God’s forgiveness over the corruption and immoral acts (such as homosexualism, etc.) that continue to penetrate our society.”

Det är bögarnas fel, som vanligt. Sluta böga, hörrni. Det är ju därför det blir så mycket ebola i San Fransisco Liberia.

Gud har i alla fall haft den goda smaken att “mirakulöst” helat en amerikansk missionär. Han flögs förstås hem till ett amerikansk sjukhus och fick professionell vetenskapligt grundad vård, men av någon anledning väljer han att tacka samma Gud som dödar afrikaner på löpande band.

Bookmark and Share

Det är tillåtet att skratta åt Gud

En “andlig” upplevelse jag haft var att som tonåring lyssna till när böneutroparna kallar till bön i Marrakesh. Jag tågluffade dit och satt gärna på café inne i någon av de gamla gränderna i solnedgången. Stämningen var som hämtad en av Scheherazades berättelser ur Tusen och en natt. Det var helt magiskt, kort sagt.

Å andra sidan har jag också haft upplevelsen att bo i ett billigt hotell-rum precis bredvid en minaret på Lamu. Det är inte riktigt lika trollbindande att lyssna på böneutropet el-förstärkt bredvid sovrumsfönstret på morgonen. Jag skämtade med res-sällskapet om att böneutroparen förmodligen skrek ut en klagan över sina för små kalsonger. Det lät för djävligt, kort sagt.

Kontexten är allt.
Detta apropå att någon på Facebook skrivit “Det är inte normalt att vakna till en åsna som har ont i magen”. Personen i fråga bodde i Nyköping och uppskattade uppenbarligen inte att bli väckt av böneutrop. Nu vet vi inte exakt vad mer som skrivits, men självklart ska man ha rätt om att ha åsikter om ljud och oljud, även när de förekommer i religiös kontext.Erik Helmerson skriver på DNs ledarsida om händelsen.

När man tar del av sådana här nyheter bör man vara medveten om risken för felkällor. Det kan finnas andra omständigheter. Med reservation härför: Detta verkar ju komplett vansinnigt.

Jag är själv troende, har inga som helst problem med svenska moskéer och minareter och tycker att det knappast måste vara nödvändigt att i tid och otid kränka människors religiösa känslor. Men därifrån till att göra det olagligt? Mannen har inte uttryckt kritik mot islam i sig, inte heller mot muslimer. Han har på ett raljant sätt klagat på ett visst utövande av religionen, alltså på att böneutropen låtit för mycket.

Om sådana utrop kan man tycka en hel del. Någon skulle säga att de låter vackra, en annan att de är anskrämliga. Båda åsikterna måste väl ändå vara tillåtna i en demokrati?

Dagen före nyheten från Nyköping handlade DN-serien ”Rocky” av Martin Kellerman om den inte alltid ljuva känslan att väckas av kyrkklockor. ”Måste verkligen de kristna berätta vad klockan är varje jävla timme? Vi har klockor på våra smartphones, vi behöver ingen puckelrygg som drar i ett rep för glatta livet.”

När jag läste strippen skrattade jag högt. Nu inser jag att den reaktionen var för tolerant för den svenska rättvisebyråkratin år 2014. Korrekt bemötande när någon raljerar över valfri aspekt på ens religion kanske i stället är att åkalla myndighet och kalla det hets?

Nej, verkligen inte. Religion kan inte – får inte – vara någon sorts kränkthetsreservat. Det special-privilegiet har man förbrukat efter medeltid, korståg, inkvisitioner, rondellhundar och ISIS.

Bookmark and Share

Flyktingfakta

Bookmark and Share

Metaforundanflykten

Bookmark and Share

Countryfeminsm

En av mina svagheter är country (äh, ok, jag är svag för nästan all musik), en genre som inte direkt utmärker sig för sin feminism, om man säger så (förutom Dixie Chicks). Så när någon tar tag i problemet förtjänar det att få spridning. Håll till godo, här har ni Maddie & Tae.

Bookmark and Share

Scientism hos Scientia Salon

För er som är intresserade av diskussionen om scientism så har bloggen/on-line-tidningen Scientia Salon just nu en “Scientism Week” där olika skribenter ger sina åsikter i frågan. Läsvärt. De har så här långt publicerat två avsnitt (med vidare länkar till fler artiklar).

Bookmark and Share

Skoldags!

Konst av Pawel Kuczynski.

Bookmark and Share

Positiv psykologi (som fungerar) inför skolstarten (det funkar på oss som arbetar också)

Bookmark and Share

Stjärnexplosion

En makalös time-lapse-film av en stjärnexplosion från Hubbleteleskopet. Läs mer här.

Bookmark and Share

“Hey Irshad! My parents are very close-minded…”

Irshad Manji, svarar på läsarfrågor i “Moral Courage Channel“.

Bookmark and Share

Stephen Fry om depression

Apropå Robin Williams död kan det vara värt att påminna om ett svarsbrev Stephen Fry en gång skrev till en deprimerad kvinna som kontaktat honom. Berättelsen från hemsidan Letters of Note.

Early-2006, during a bout of depression, a young lady by the name of Crystal Nunn wrote a desperate letter to Stephen Fry. Says Crystal:

“I had no idea who to turn to. But I really needed someone to turn to and to ease the pain. So I wrote to Stephen Fry because he is my hero, and he has been through this himself. And low and behold, he replied to my letter, and I will love him eternally for this.”

Mr. Fry’s wonderful reply can be seen below.

Bookmark and Share

Världen behöver sekulär humanism – nu mer än någonsin

Mellanöstern håller på att implodera i sin egen version av det 30-åriga kriget. Det kan vara värt att påminna om några centrala ingredienser i denna konflikt.

Det handlar inte om onda människor mot goda människor. Det finns ingen genetisk defekt hos IS-anhängare som gör dem unikt kapabla till de illdåd som utförs i konflikten. Tänk tillbaka på Europas historia och det blir kristallklart – till exempel har vi i Sverige inte kollektivt muterat och med detta avsagt oss våldet som metod sedan 200 år. Istället handlar det om ideologier. Vi människor blir alltför enkelt offer för våldsideologier och tankar som handlar om “oss” och “dem”. IS anhängare är lika mycket offer för sin våldsideologi som nazister, kommunister och korsfarare. Det är ideologin som är problemet, inte människorna.

Våldsideologin är i det här fallet islamism – tanken att islam ska vägleda det sociala, politiska och personliga livet. Västvärldens ledare verkar hoppas att lösningen ska vara nationalism, typ Ni är ju alla Irakier, kan ni inte bara hålla sams? Man glömmer då både att den irakiska nationalstaten är en konstgjord kolonial konstruktion och att nationalism är en annan av alla -ismer som ofta utmynnat i våld.

Konflikten är inte helt igenom religiös men har tydliga religiösa förtecken. Dels säger våldsanvändarna själva att de agerar i religionens namn, dels är skiljelinjerna nästan helt dragna efter religiös tillhörighet (men inte enbart – t.ex. kurderna är ju precis som IS till stor del sunni-muslimer). Att – som Svenska kyrkans hjärntrust i Stockholms domkyrkoförsamling – försöka förneka det religiösa inslaget i konflikten är inte bara fånigt, det rent ut sagt oetiskt. Här dör tusen- och åter tusentals människor för sin religions skull och Svenska kyrkan klämmer till med “Historien har visat oss att varje gång en högröstad religiös retorik används, handlar det inte om religion“!? Vilket historielöst, kolonialistiskt, paternaliserande skitsnack!

I botten av allt IS framfart ligger en djup tro på att den slutgiltiga gudomliga sanningen är känd och uppenbarad till Muhammed, och att denna sanning finns nedskriven  i en skrift – Koranen – från arabisk medeltid. Den här sanningen spreds över en stor del av den då kända världen i ett erövringståg med svärdet i hand – ett erövringståg som påbörjades av profeten själv. Sprider man islam på detta sätt agerar man alltså efter profetens eget exempel. Om islam i grunden är en fredens religion missade Guds profet själv detta.

Så hur får man bukt på problemen i Mellanöstern? Den som det visste skulle förtjäna Nobels fredspris flera gånger om. Men att moderera religionens sanningsanspråk i människors medvetanden är i alla fall en uppenbart viktig komponent. I Sverige är knappt ens kyrkan religiös längre och har därmed slutat förespråka tortyr-straff för kätteri och hädelse, än mindre tvångskonvertering med svärd i hand. Samma sak i stora delar av Europa – religion används alltmer sällan som motiv i blodiga konflikter (med vissa noterbara undantag). Upplysningen fungerar – ge den bara tid!

Fast tid är förstås något Mellanöstern inte har. Människor dör NU, så realpolitik måste tillgripas. Flyktingar måste få skydd och hjälp, både på plats och dit de tvingats fly. Här har alla – humanister som icke-humanister – en roll att fylla. Förhoppningsvis visar sig så småningom något demokratiskt alternativ värt att stötta.

Svaret i det långa loppet? Det handlar i alla fall inte om att ersätta en fundamentalistisk religiös övertygelse med en fundamentalistisk politisk övertygelse – vi har flera exempel på att det kan ge ännu sämre resultat. I längden behöver istället humanistiska värderingar få större spridning.

Sekulär humanism är tanken om att vi bara har varandra – det finns ingen annan som kan rädda oss än vi själva. Sekulär humanism är tanken att den slutgiltiga sanningen på ett fundamentalt plan är okänd och att vi därför inte kan motivera dödandet av andra utifrån vad vi nu tror oss veta. Sekulär humanism är tanken att människor – alla människor! – har vissa okränkbara rättigheter som vi alla är skyldiga att värna åt varandra. Det är väl något att sträva för? Det har blivit viktigare än någonsin att stå upp för de humanistiska värderingarna i världen.

Bookmark and Share

Robin Williams 1951-2014

“No matter what people tell you, words and ideas can change the world.”
RIP Robin Williams

Bookmark and Share

Sommartid: Fotbollen har uppförsbacke i Uganda

Image credits: John Van Den Hende
Bookmark and Share

Så det är därför Vatikanen fruktar kvinnor…

Bookmark and Share

Hur förklara medvetandet?

Filosofen David Chalmers är en av de mest framträdande medvetandeforskarna och har bland annat myntat begreppet “The Hard Problem of Conciousness.” I det här föredraget framför han några idéer om hur man ska kunna lösa problemet. Dessa idéer står i stark kontrast till Daniel Dennetts åsikt att “det svåra problemet” förmodligen kommer att försvinna vartefter vi lär oss om hur hjärnan fungerar.

Personligen tror jag mer på Dennetts linje men menar att det just därför är det viktigt att lyssna till Chalmers förslag. Problemet är på intet vis löst.

Bookmark and Share

Den viktiga skillnaden…?

Bookmark and Share

Teologi-schack

Ni har kanske hört talas om duv-schack? Det är känslan man får av att debattera evolution med kreationister: “Debating creationists on the topic of evolution is rather like trying to play chess with a pigeon; it knocks the pieces over, craps on the board, and flies back to its flock to claim victory.” — Scott D. Weitzenhoffer (From an Amazon.com book review)”

Nu finns en liknande liknelse angående debatter med teologer: teologi-schack. “In Theology Chess, the theologian has the entire chessboard to himself and only one piece: God. Whenever the opponent (who has no pieces) asks a question about God, the piece may be moved to a different square in any direction with no restriction on distance. This may be done indefinitely until the questioner gets up and leaves.

En rolig detalj med liknelsen är att det till och med finns en officiell teologisk inriktning där gudsbegreppet flyr undan på det här sättet: Apofatisk teologi (eller negativ teologi, eller Via negativa). inom denna gren av teologin menar man att det enda möjliga sättet att beskriva Gud är med negationer: “Gud är inte så”. En mycket praktisk lära för den som inte vill berätta vad man pratar om men fortfarande vill håva in kollekt.

Ett annat sätt att beskriva teologi är förstås den klassiska svarta katten-liknelsen: “Teologi är som att leta efter en icke-existerande svart katt i ett mörkt rum och utropa “Jag har hittat den!”

Är det inte dags nu att flytta ihop teologin med litteraturvetenskapen?

Bookmark and Share

Bibeln handlar om kärlek. Och en zombie.

Bookmark and Share

Inget plus

Bookmark and Share

Sommartid: Frihetskänslor i Ryssland

Image credits: Elena Shumilova
Bookmark and Share

Dantes inferno – gnuversionen

Foto av Karen Lunney, Australia – Wildlife Photographer of the Year 2014

Bookmark and Share

Indoktrinering

Bookmark and Share

Idag är det Pride Parade!

Idag klockan 13:00 går starten för Pride Parade från Mariatorget. Paradvägen kan du se här.

Mycket nöje!

Bookmark and Share

Möt fördömanden med kärlek!

Bookmark and Share