Main menu:

Mina böcker

Gud finns nog inte
finns i tryck på svenska, engelska, tyska, danska, polska, holländska, persiska, som e-bok på engelska och snart även på italienska.

Prenumerera!

Sök på sidan

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

Länkar

april 2014
m ti o to f l s
« Mar    
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930  

Kategorier

Tror du att du vet något om sex?

Det är ju ändå lördag.

Bookmark and Share

Klassiker

Bookmark and Share

Hög tid att avskaffa dödsstraffet

 

Amnesty International
Dödsstraffsrapport
Dödsstraffet under 2013

I dag släpps Amnestys årliga
dödsstraffsrapport som redovisar statistik över antalet avrättningar och
dödsdomar i världen. Under förra året kan vi bekräfta att 778
avrättningar genomfördes, vilket är en ökning på nästan 100 sedan året
innan. Mörkertalet är dock stort eftersom många länder avrättar i
hemlighet.

Inga nya avrättningar har genomförts i Förenade Arabemiraten, Gambia,
Pakistan och Vitryssland, som alla genomförde avrättningar under 2012.

Ökningen beror främst på det stora antalet avrättningar i Irak och Iran,
80 procent av alla registrerade avrättningar under 2013 skedde i Iran,
Irak och Saudiarabien.

- Amnesty har drivit sin kampanj mot dödsstraffet under 40 år. Trots
vissa bakslag är den långsiktiga trenden tydlig, dödsstraffet är på väg
att hamna i historieböckerna, allt fler länder inser att detta är ett
oåterkalleligt, grymt och inhumant straff som kränker den mest
grundläggande mänskliga rättigheten – rätten till liv, säger Anna
Lindenfors, generalsekreterare för svenska Amnesty.

Dödsstraffsrapport 2014
Amnestys rapport innehåller mer information om dödsstraffet och statistik. Ta del av den här.
TILL RAPPORTEN
 Bli medlem i Amnesty här.
Bookmark and Share

Diversitet? Obibliskt!

Nu ska ni få se en riktigt upprörande reklamfilm.

Om ni inte ser problemet så kan den något übermoralistiska organisationen One Million Moms kanske hjälpa er på traven. I ett uttalande skriver de så här:

Nabisco should be ashamed of themselves for their latest Honey Maid and Teddy Graham cracker commercial where they attempt to normalize sin. Right away it shows two men with a baby, followed by other families, and ends with different families pictured including the one with two dads. This commercial not only promotes homosexuality, but then calls the scene in the advertisement wholesome. The ad states, “Everyday wholesome snacks for every wholesome family. This is wholesome.”
One Million Moms stands up for Biblical truth which is very clear in Romans 1:26-27 about this particular type of sexual perversion.
Honey Maid is also using the hashtag #thisiswholesome. There is concern about the way this ad is pushing the LGBT agenda, but an even greater concern is the way that they are changing the meaning of the word “wholesome.”
This is truly sad. If this is what Honey Maid thinks is wholesome, then my family will no longer purchase Honey Maid or Nabisco products.
TAKE ACTION Please send U.S. key executives for Honey Maid and Nabisco (owned by Mondelez International) an email urging them to pull this liberal commercial immediately and remain neutral in the culture war.

Det aktuella bibelstället (Rom 1:26-27) lyder som följer: Därför utlämnade Gud dem åt förnedrande lidelser. Kvinnorna bytte ut det naturliga umgänget mot ett onaturligt, likaså övergav männen det naturliga umgänget med kvinnorna och upptändes av begär till varandra, så att män bedrev otukt med män. Därmed drog de själva på sig det rätta straffet för sin villfarelse. Läser man det i sin rätta kontext blir det uppenbart att budskapet är rent homofobiskt det är en reparationsmanual för en Honda Civic årgång 1977.

Tipstack till Marcus!

Bookmark and Share

Helt naturligt

.
Bookmark and Share

Men hur skulle så många kunna ha så fel…?

.

Bookmark and Share

Stairway to Heaven – Jesusversionen (med slap-bass!)

Av före detta rockern Bold for Jesus. Det blir värre och värre ju längre han håller på … och det är lääänge. Men BfJ verkar ha missat att Stariway to Heaven innehåller sataniska budskap om man spelar låten baklänges (som ju alla gör).

Om man spelar ovanstående video baklänges kan man för övrigt höra inslag av den verkliga Stairway to Heaven. Hur spöklikt är inte det?

Om ni inte fått nog av Bold for Jesus har han även gjort Amazing Grace och Bridge Over Troubled Water i liknande smakfulla arrangemang.

Bookmark and Share

Biskop: Bibeltexter strider mot kyrkans värderingar

De teologiska kombattanterna – vem läser bibeln mest rätt?

I Kinna finner vi en pågående värderingskrock mellan kyrkans ursprungliga värderingar och kyrkans nuvarande värderingar. Kyrkoherden där har rekommenderat läsning av bibeltexter med homofientliga budskap och upplyst om negativa konsekvenser av att leva ut homosexualitet vid samtal med unga. Svenska Dagbladet berättar mer:

Kyrkoherden i Kinna församling, Owe Johansson, tror att homosexualitet går att bota. Ett alternativ för homosexuella är att avstå från sexuella handlingar, menar han.
[...]
Per Eckerdal, biskop i Göteborgs stift, tar avstånd från sådana värderingar.
- Jag tycker att det är högst tveksamt att ta upp frågor om samlevnad och sexualitet på det viset. Jag ifrågasätter det verkligen och beklagar om det bedrivs på det sättet.
[...]
- Det är olämpligt att ta upp frågor om sexualitet på det viset. Och det är ännu mer olämpligt att rätt och upp och ner servera den här typen av bibelställen.

Det kan man lugnt säga. Faktum är att det nog är en rätt dum idé överhuvudtaget att rätt upp och ner servera bibelställen om man påstår att de är sanna eller rakt upp och ner kan ge etisk vägledning (stena olydiga barn?). Inte minst när det kommer till sexualitet.

Bookmark and Share

Genomtänkt

.
Bookmark and Share

Idag är det Jungfru Marie bebådelsedag – men hur gick det sen?

.
Bookmark and Share

Feynman om Gud

Bookmark and Share

“Mock them, ridicule them” – Filmen om Noa

Notera vem som sitter och skrattar mitt i panelen. Celebert besök!

Bookmark and Share

Pascals felslut

.
Bookmark and Share

Om någon religion vore sann…

.
Bookmark and Share

“Beror skolans kris på pedagogikundervisningen?”

Idag bloggar jag hos Curie.

Bookmark and Share

Motståndskraft

.
Bookmark and Share

“In science we trust”

Bookmark and Share

Tacksägelse

.
Bookmark and Share

Aokigahara, självmordsskogen

Bookmark and Share

Vilka konsekvenser kan en samvetsklausul i vården få?

Vilka konsekvenser kan en samvetsklausul i vården få? Fråga Valentina Magnanti som fick genomlida en abort av sitt döda foster på en sjukhustoalett. Historien inträffade i Italien i oktober 2010 men har inte blivit känd förrän nu. Så här skriver la Republica på sin blogg.

Interviewed by La Repubblica, Valentina explained that in 2006 she was diagnosed with a rare genetically transmitted disease. Because she is theoretically able to have children, she was refused access to ART, which would have allowed an embryo to be tested for the illness before being implanted. Law 40, passed by the Berlusconi government in 2004, is extremely restrictive, allowing ART only for reproductive problems arising from sterility or infertility. In addition, only married or cohabiting couples may be treated, excluding gay couples, single women and fertile couples carrying genetic diseases. The law establishes the rights of the embryo over those of the mother, despite the fact that Italy’s abortion law – Law 194, passed in 1978 – states that a mother’s psychological and physical health must be protected. But Article 16 of the same law also allows medical personnel to refuse to participate in an abortion on grounds of conscience.

På grund av lagen kunde inte Valentina få sitt foster diagnosticerat förrän i femte månaden. Paret närde förhoppningen om att fostret skulle vara friskt, men det var det inte. Eftersom sjukdomen (som inte nämns vid namn) är så hemsk, beslutade sig Valentina och hennes man för att genomföra en abort. Men hennes gynekolog vägrade att hjälpa henne. Istället hittade Valentina en gynekolog på Sandro Pertini-sjukhuset som hjälpte henne med pappersarbetet. Hon blev inskriven på sjukhuset, fick medicin för att sätta igång en spontan abort och fick veta att det inte skulle vara smärtsamt.

“Instead… It was hell. After fifteen hours of excruciating pain, between spasms of vomiting and moments when I passed out, with my husband always at my side, not knowing what to do, going to the doctors and nurses asking them to help me, to no avail, I gave birth in the hospital toilet. With only Fabrizio by my side.” No one came to help her. “Perhaps because during the period between being admitted to hospital and giving birth, the shifts had changed, and all the doctors on duty then were objectors.” While she was in agony, a group of anti-abortion activists came in, “carrying copies of the gospel and making threatening comments.”

[...]
Valentina was caught between two laws: one which denied her the right to assisted conception, leaving her with no option but an abortion, and another which allowed medical personnel the right to refuse to go to the aid of a suffering patient having an abortion. 70% of Italian medical personnel are “objectors”, and in the Lazio region – capital, Rome – that rises to 90%, making it very unlikely that Valentina’s experience is an isolated case.
Are 90% of Lazio’s doctors and nurses really fervent Catholics? Or for some is claiming the right to “freedom of conscience” simply the path of least resistance to a successful career? Exactly what kind of conscience allows doctors and nurses to leave a woman in agony on a bathroom floor as she loses the baby she has longed for for years?

“Samvetsklausul” är fel namn på den här sortens medveten underlåtenhet.

Tack till Daniel Melin för artikeltips.

Bookmark and Share

Daniel Dennett: The De-Darwinizing of Cultural Change

Bookmark and Share

Vad är det som är så speciellt med Pi? Ingenting!!!

Bookmark and Share

“Ett rasistiskt språkbruk är inte god antirasism”

Adam Cwejman, projektledare för området Integration hos Timbro, skriver i en välbehövd artikel på SVT Debatt om den nya rasismen.

Jag har i snart två år med stigande förvåning sett hur man i svensk samhällsdebatt börjat använda ord som ”vit”, ”icke-vit” och ”rasifierad”. Vem är vit och icke-vit? En normalbegåvad person antar att det handlar om uppenbara egenskaper som pigment. Men så enkelt är det inte om man lyssnar på och läser de som talar om rasifiering och vithet.
[...]Förra året skrev skribenten Elise Karlsson på SvD Kultur om vita respektive icke-vita inom kulturen. Karlsson beskrev hur ”icke-vita skapare och erfarenheter” lyfts fram på senare tid. Som exempel på icke-vita skapare nämnde hon bland andra regissören Gabriela Pichler.
Jag mejlade Karlsson och frågade henne med vilka kriterier man definierar någon som vit eller icke-vit, Är det pigment? Karlsson svarade utförligt att det handlade om ”kontext” och att personer i olika tider och i olika länder ”uppfattas” som icke-vita.
Exempelvis menade Karlsson att någon med ”mörk hårfärg men medelklasstillhörighet kan uppfattas som vitare än någon med ljusare hudfärg men arbetarklasstillhörighet.”
Alltså: icke-vit kan vara, men behöver inte vara, kopplad till faktisk hudfärg. Det är en kontextbunden tolkningsfråga.
Då inställer sig frågan vem som uppfattar Pichler, som till pigmentet är vit, som icke-vit? Är jag själv, med svart hår och föräldrar från Polen icke-vit? Är denna text exempel på en icke-vit berättelse eller åsikt? Om inte: varför och vem har avgjort vad som är den vita respektive icke-vita berättelsen?
I Gabriela Pichlers fall är det Elise Karlsson som sätter henne i det icke-vita facket. Det är Karlsson själv som definierat hudfärgernas rätta kontexter.
[...]
Ras är en ”social konstruktion” sägs det. Och visst är det så. Men vem är det förutom renodlade rasister som konstruerar mest ras i vår samtid?
Personer som [...] Karlsson verkar ha glömt Berger och Luckmanns viktigaste tes från The social construction of reality: vår mellanmänskliga interaktion och språk skapar verkligheten.
Alla dessa skribenter och debattörer är inte neutrala och passiva betraktare av ett rasfixerat samhälle som de tolkar och förklarar för oss förtappade färgblinda. De skapar själva denna vår gemensamma rasfixerade verklighet. Om ras är en social konstruktion då är en samling antirasister direkt skyldiga till att konstruera ras.
[...]
Alibit som dessa hela tiden har är det flyktiga samhället som hela tiden sägs sortera människor. Men de som i svensk press tycks sortera och avgränsa mest är i själva verket de som skriver om hur människor hela tiden döms till att vara icke-vita och rasifierade.
Ett rasistiskt språkbruk är inte god antirasism.

Läs hela artikeln – den är läsvärd.

Bookmark and Share

“Just because it isn’t happening here doesn’t mean it isn’t happening”

Den 15 mars fyller konflikten i Syrien tre år. Fyra miljoner är på flykt inne i landet medan 2,4 har flytt ut ur landet. 100 000 människor har dödats, varav 10 000 barn. Det här är vår tids värsta humanitära katastrof.

Men du kan göra skillnad. Många organisationer arbetar med hjälp till de utsatta, bland annat dessa:

Rädda Barnen

Röda Korset

Läkare Utan Gränser

UNICEF

UNHCR

Banksy dragit igång en kampanj om du vill visa din solidaritet: withsyria.com

Amnesty har dokumenterat övergrepp från båda sidor i konflikten.

Bookmark and Share

“Once you’ve gotten the meaning, you can forget the words”

Apropå “den själviska genen” ska ni här få ett citat från en kinesisk filosof, Zhuang Zhou, 369-286 fvt.

The fish trap exists because of the fish.
Once you’ve gotten the fish you can forget the trap.

The rabbit snare exists because of the rabbit.
Once you’ve gotten the rabbit, you can forget the snare.

Words exist because of meaning.
Once you’ve gotten the meaning, you can forget the words.

Where can I find a man who has forgotten words so I can talk with him?

Det är på intet sätt så att biologer sitter och diskuterar själviska gener dagarna i ända. När man väl har greppat vad metaforen betyder har den uppfyllt sin funktion. (Om man inte studerar själviska genetiska element förstås, men det är ett specialfall.)

Men det förekommer en seriös vetenskaplig debatt kring metaforens användbarhet. Nu när vi har börjat nysta ut epigenetik (att man inte bara ärver gener utan även huruvida genen är “av” eller “på”), kulturellt arv och utvecklingsbiologi (hur organismer växer och utvecklas) vet vi att situationen är mycket mer komplex än den var 1976, då Dawkins skrev sin bok (fast han kände uppenbarligen till kulturellt arv – det var i Den själviska genen han myntade begreppet mem). Är metaforen därför ogiltig?

Mitt personliga svar är nej. Alla nya fynd lägger till saker till vår helhetsförståelse och gör denna mer komplex, men också mer komplett. Inget av de nya fynden visar dock på något sätt att tanken om Den själviska genen är felaktig – samma process finns kvar i botten. Det är lite som trekropparsproblemet inom fysiken – bara för att det blir oberäkningsbart när man lägger till ytterligare en kropp så gör inte det att Newtons gravitationsberäkningar är felaktiga. Verkligheten är alltid mer komplex än våra modeller – det är därför vi har modeller, annars hade ju verkligheten räckt.

Fast det finns förstås andra åsikter. Nu har det brutit ut en liten debatt om frågan igen, som ni kan läsa här. (Notera hur biologerna ser funktionen med metaforen medan filosofen och vetenskapsjournalisten inte gör det i lika hög utsträckning.) Det är tidskriften Aeon som vill fortsätta profitera på en tidigare, väldigt dålig artikel. Men den artikeln resulterade i en kul diskussion, så varför inte? Läs speciellt Emil Nilssons blogginlägg hos Forskning och FramstegJerry Coyne sågar dock även den nya diskussionen.

Bookmark and Share